لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

وردک: سال آینده ۸ فروند طیاره نوع ۲۹-A در محاربه داخل خواهد شد


با آنکه برخی از مقامات بلند پایه امریکایی سال ۲۰۱۶ را برای افغانستان سال پرچالش عنوان کرده اند، قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان می گوید که تا ماه حمل سال آینده ۸ طیاره جنگی را شامل میدان های جنگ این کشور خواهند ساخت.

از میان این ۸ فروند طیاره نوع ۲۹-A چهار فروند آن حدود یک ماه قبل از سوی ایالات متحده امریکا به نیروهای هوایی افغان سپرده شده است و ۴ فروند دیگر آن را در ماه حوت سال جاری به حکومت این کشور تسلیم خواهد کرد.

جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان روز پنجشنبه در مراسم نمایش نیروهای نظامی افغانستان در کابل گفت این نیروها با امکانات پیشرفته مجهز هستند: " خوشبختانه این ۴ طیاره که آمده و ۴ فروند آن در ماه حوت میرسد که ۸ فروند می شود در ماه حمل این ها را در وظایف محاربوی شامل می سازیم و این طیاره های از توپ، راکت و بمب استفاده خواهند کرد. "

آقای وردک گفت که قوای هوایی افغانستان دارای چهار لوا است و دو لوا در کابل، یکی در هرات و یکی هم در قندهار می باشد.

وی افزود که هم اکنون از ۱۴ فروند طیاره نوع ۳۵۰-MB برای انجام عملیات های ۱۲ ولایت استفاده می شود.

به اساس گفته های قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان، هم اکنون ۲۳۰ پیلوت افغان در بخش انجنیری طیاره ها در خارج از کشور آموزش میبینند و ۲۰۰ تن دیگر نیز در پوهنتون هوایی افغانستان مصروف فراگیری آموزش هستند.

در این حال رئیس جمهور غنی نیز در مراسم نمایش نیروهای نظامی افغانستان گفت که حکومت در خصوص تقویت نیروی نظامی کشور سرمایه گزاری خواهد کرد: " قسمیکه شما تعهد سپردید تعهد دولت با شما این است که همرای شما ایستاد می شویم بالای شما سرمایه گذاری می کنیم و شمار را ستایش کرده نوازش میدهیم. "

رئیس جمهور غنی تلاشهای نیروهای هوایی کشور را در جریان سال روان ستایش کرده گفت که تلاش خواهد کرد که در آینده طیاره های دیگر نیز به این نیروها داده شود.

وی از چهار هیلیکوپتر که از سوی هند به نیروهای هوایی افغانستان کمک شد نیز سپاس گزاری کرد.

محمد توفیق یکی از پیلوت های افغان به رادیو آزادی گفت که با افزایش طیاره های جنگی نیروهای امنیتی افغان در میدان های جنگ پیشرفت های چشمگیری خواهند داشت: " فعلاً از این در موارد مختلف استفاده می شود و در آینده این طیاره های افزایش خواهد یافت. "

اکنون در میدان های جنگ افغانستان در کنار طیاره های جنگی نیروهای هوایی افغان، در برخی موارد نیروهای امریکایی نیز عملیات هوایی را علیه مخالفین مسلح انجام میدهند.

جامعه جهانی تعهد سپرده که تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیروی هوایی افغانستان را به گونه کامل تقویت کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG