لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ریاست اجرائیه می گوید، کمیته گزینش به زودی کارش را آغاز می کند


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

همزمان با بیشتر شدن تنش ها میان حکومت، شورای ملی و کمیسیون های انتخاباتی بر سر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، ریاست اجرائیه میگوید که کمیته گزینش به زودی کارش را آغاز میکند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کمیته گزینش بر اساس طرحی که از سوی کابینه افغانستان روز چهارشنبه تصویب شد کارش را به پیش می برد:

" کابینه افغانستان دیروز طرح اصلاح نظام انتخاباتی و مشخصاً کمیته گزینش را تصویب کرد. پس از این کمیته گزینش در روز های آینده کارهایش را ادامه می دهد و در نخستین گام فهرستی از کمیشنران تازه را برای گزینش به حکومت پیشنهاد میکند. حکومت به اساس این فهرست چند کمیشنر را به کمیسون ها معرفی میکند. "

کابینه افغانستان روز چهارشنبه طرح تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را تصویب کرد.

با این همه، سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفته است این فرمان از سوی وزارت عدلیه و وزیر دولت در امور پارلمانی، به شورای ملی فرستاده خواهد شد.

کابینه افغانستان در حالی طرح تشکیل و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را تصویب میکند که ولسی جرگه افغانستان در پایان ماه قوس سال روان فرمان تقنینی رئیس جمهور در باره تشکیل و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی را رد کرد.

پس از رد این فرمان از سوی ولسی جرگه و مشرانو جرگه کار کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی، متوقف شد و اعضای این کمیته از رئیس جمهور خواستند تا فرمان تازه تقنینی را که دست اعضای این کمیته را برای آوردن اصلاحات باز سازد، صادر کند.

با این همه، شماری از کارشناسان حقوقی میگویند، کابینه این بار نیز طرح فرمان تقنینی را بدون آوردن تغییر تایید کرده و این کار میتواند، تنش ها را میان شورای ملی و حکومت از این بیشتر سازد.

اجمل هودمن رئیس انجمن حقوق دانان افغانستان روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر اعضای شورای ملی پس از پایان رخصتی های شان بازهم این فرمان را رد کنند، ادامه کار کمیته گزینش بار دیگر با مشکل قانونی روبرو خواهد شد:

" به نظر من راه حل حقوقي این است که به قوانین سابقه انتخابات باید عمل شود. اگر کدام طرف و یا در مجموع دولت، احزاب سیاسي شواهد و اسنادی دارند که نشان دهنده نقض قانون اساسی و یا قوانین انتخاباتی باشد، از طرف یکی و یاهم تمامی اعضای کمیسیون باشد، به دولت افغانستان ارایه کنند. بر اساس همین شواهد می شود که اعضای کمیسیون برکنار شوند. "

در عین حال، شماری از اعضای کمیسیون تقنین ولسی جرگه هرچند از یکسو آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی را مهم میدانند؛ اما از سوی دیگر نگران اند که حلقاتی تلاش دارند به بهانه آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، اهداف شخصی شان را حاصل کنند.

آصفه شاداب یکی از اعضای این کمیسیون میگوید اگر هر دو تیم در حکومت وحدت ملی، از خواست های شخصی شان نگذرند و افراد وابسته به خودشان را در نهاد های انتخاباتی جابجا سازند، انتخابات آینده بدنام و افغانستان با بحران روبه رو خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG