لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

"طالبان جنگ امریکا علیه داعش در افغانستان را چگونه تعبیر میکنند"


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز درشماره اخیر خود مطلبی دارد در باره کشته شدن یک پولیس افغان توسط سربازان ناتو.

به نوشته روزنامه، این پولیس که بر قوای ناتو فیر کرد در نتیجه حمله جوابی زخمی شد و در شفاخانه جان داد.

کشته شدن وی واقعه دیگریست که نشان می دهد هنوز هم در صفوف قوای امنیتی افغانستان کسانی هستند که یا تحت تأثیر طالبان قرار گرفته و یا به خاطرمشکلات دیگری که دارند بر متحدین خارجی خود حمله می کنند.

بیشترین حملات از سوی سربازان افغان بر متحدین امریکایی آنها در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ انجام شد که بعضاً طالبان در صفوف اردو و پولیس رخنه کرده و با پوشیدن لباس سربازان امنیتی افغان خارجیان را هدف قرار می دادند.

اما روزنامه می افزاید که با اقدامات جدی برای جلوگیری تکرار چنین حملات و بیرون شدن تعداد زیاد قوای محارب امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ این حملات بسیار کاهش یافتند.

روزنامه می افزاید که در یکی از چنین حملات در سال ۲۰۱۴ حتی یک تورن جنرال امریکایی بنام هارالد گرین کشته شد که بعد از جنگ ویتنام بلند رتبه ترین صاحب منصب امریکایی می باشد که خارج این کشور به قتل رسیده است.

در چنین حالت به نوشته روزنامه، حتمی نیست که با رخنه کردن دشمن در صفوف قوای نظامی به خارجیان تهدید ایجاد شود، بلکه بعضاً سربازان افغان مشکلاتی که دارند خشم خود را از این طریق نشان می دهند.

هافنگتن پُست

روزنامه هافنگتن پُست چاپ آسترالیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "طالبان چگونه جنگ امریکا علیه داعش در افغانستان را تعبیر می کنند."

به نوشته روزنامه در یک زمانی که ایالات متحده امریکا جنگ علیه داعش را در افغانستان شدید ساخته است، طالبان که اختیار دشمنی با داغش را اعلان کرده اند می گویند که حکومت امریکا گویا در این مورد به مردم خود دروغ می گوید.

به نوشته روزنامه، یک سخنگوی طالبان گفته است، امریکا می خواهد برای اشغال افغانستان بهانه ایجاد کند و سی آی ای گویا با پخش معلومات غلط سعی دارد که زمنیه را برای دوام حضور قوای امریکا در افغانستان مساعد بسازد.

روزنامه از قول جنرال جان کمپبل که به تازه گی وظیفه اش به حیث قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان به پایان رسید تخمین می کند که بین یک هزار تا سه هزار جنگجوی داعش در افغانستان فعال می باشند.

روزنامه هافنگتن پُست نوشته است که به نظر بعضی تحلیلگران یک تعداد جنگجویان داعش افرادِ می باشند که از صفوف طالبان انشعاب کرده و به این گروه پیوسته اند و طالبان بخاطریکه خبرها در باره پراکنده شدن صفوف آنها تحت شعاع قرار بگیرد، ادعا می کنند که داعش در افغانستان چندان مطرح نیست.

XS
SM
MD
LG