لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

مراد: گروه داعش در پی گسترش حضورش در افغانستان است


مقامات نظامی افغانستان این اظهارات مقامات استخباراتی امریکا را تایید می کنند که گفته اند، گروه دولت اسلامی یا داعش در پی گسترش فعالیت هایش در افغانستان است.

پیش از این به نقل از رییس اداره مرکزی استخبارات امریکا گزارش شده بود که در جلسه استماعیه کانگرس کشورش گفته، گروه داعش به تلاش هایش جهت گسترش نفوذ در مناطق مختلف افغانستان دوام میدهد.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز نیرو های مسلح افغانستان با آنکه اظهارات رییس استخبارات امریکا را در صحبت با رادیو آزادی تایید کرد اما گفت که نیرو های افغان توان مبارزه با این گروه را دارند.

آقای مراد می افزاید:
"جنگجویان داعش در هلمند و در ولایات شرقی و برخی ولایات شمال شرقی کشور با نیرو های امنیتی افغان و همچنان با گروه طالبان درگیر بودند. این گروه از دو استقامت نه تنها ریشه دوانده اند بلکه عملاٌ فعالیت های خصمانه داشته اند اما نیرو های افغان در شرق تلفات سنگین به این گروه وارد کرده اند."

جان برینان رییس اداره استخبارات امریکا( سی آی ای) گفته است که گروه داعش با استخدام برخی از جنگجویان طالب صفوف خود را قوی تر می سازد.

آقای برینان در جلسه استماعیه کانگرس به کمیتهء استخبارات سنای کشورش در ماه جاری گفت، گروه داعش در افغانستان توانسته جنگجویان ناراض طالب را جلب و جذب کند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز افغانستان نیز در همین مورد می گوید:
"سیستم ارتباطی و رهبری این گروه در افغانستان را با گروه داعش که در عراق و سوریه هسته گذاری شده تایید می کنم و گروه طالبان که در نتیجه اختلافات تقسیم شد نیز اساس این گروه را در افغانستان تقویت بخشد."

رییس استخبارات امریکا که نزدیک به دو ماه پیش به کابل رفته بود در پاسخ به یک سوال گفته است، در حقیقت جای نگرانی است که گروه داعش در مناطق مختلف افغانستان ریشه دوانده و در حال حاضر به یک گروه رقیب به آن گروه های تروریستی که از قبل در آنکشور فعالیت می کردند مبدل شده است.

بر اساس گزارش ها، رییس ( سی آی ای) در مورد ازسرگیری فعالیت های گروه القاعده در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده گفته، شبکه القاعده یکبار دیگر در مناطق قبایلی میان افغانستان و پاکستان فعالیت را آغاز کرده است و افغانستان، پاکستان و امریکا باید در این مورد معلومات استخباراتی را با هم شریک کنند.

رییس استخبارات امریکا همچنان از افغانستان ستایش کرده و گفته است، هزار ها افغان جان های شانرا برای افغانستان بهتر قربان کرده اند و ایالات متحده امریکا می خواهد تا با مردم، ادارات امنیتی و استخباراتی، اردو و ادارات دولتی این کشور مشترکاٌ کار کند.

XS
SM
MD
LG