لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

جان مککین، توافق آتش بس سوریه را دیپلوماسی در خدمت تجاوز خواند


سناتور جمهوری خواه جان مککین
سناتور جمهوری خواه جان مککین

توافق اخیر آتش بس در سوریه که پس از چندین سال جنگ خانمانسوز در این کشور روز جمعه گذشته به میان آمد امیدهای صلح در این کشور را زنده ساخت. اما این توافق که میان امریکا، روسیه و قدرت های عمده غربی و منطقه یی به میان آمده نگرانی های هم ببار آورده است.

یک سناتور سرشناس امریکایی توافق بین المللی اخیر آتش بس در سوریه را مورد انتقاد قرار داده آنرا دیپلوماسی در خدمت تجاوز نظامی روسیه خواند.

سناتور جمهوری خواه جان مککین این مطلب را در سخنرانی خود در روز اخیر کنفرانس امنیتی در شهر مونشن آلمان جائیکه وزیر خارجه امریکا و دیپلوماتان دیگر کشورها روز جمعه گذشته به این توافق دست یافتند بیان داشت.

او گفت: " بیائید در باره نتایج این توافق به صراحت صحبت کنیم، این توافق اجازه میدهد که حمله بر حلب برای یک هفته دیگر ادامه یابد. از گروه های مخالف رژیم بشار اسد می خواهد که جنگ را متوقف سازند ولی به روسیه اجازه میدهد که تروریستان را بمباردمان کند و روسیه اصرار می ورزد که هر کسی تروریست است حتی غیرنظامیان. "

جان مککین رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنا افزود که او آرزو داشت که با برخی دوستانیکه این توافق را یک پیشرفت تلقی می کنند هم نظر باشد ولی متاسفانه چنین نیست.

این توافق که کرملین میگوید روسای جمهور روسیه و امریکا در تماس تلفونی روز یکشنبه در باره آن باهم صحبت کردند خواستار آغاز برقراری آتش در سوریه در یک هفته می باشد. ولی گروه های تندرو چون دولت اسلامی یا داعش و جبهه النصره را شامل نمی شود.

روسیه گفته است که به حملات خود علیه این دو گروه ادامه خواهد داد. اما مقامات غربی میگویند که اکثریت حملات هوایی که از سوی روسیه انجام شده گروه های دیگر مخالفان رژیم بشار اسد را که مورد حمایت غرب هستند هدف قرار داده است. جان مککین گفت که روسیه با استفاده از این آتش بس حمایت خود از حمله نیروهای رژیم بشار اسد بر حلب را گسترش خواهد داد.

او گفت که رئیس جمهور روسیه برای پیشبرد اهداف خود از این توافق استفاده خواهد کرد. سناتور جان مککین افزود که ویلادیمیر پوتین می خواهد که رژیم بشار اسد را تقویت بخشد و روسیه را چون یک قدرت عمده در شرق میانه تبارز دهد و از جنگ سوریه چون میدان آزمایش برای نوسازی اسلحه روسی استفاده میکند. او گفت که روسیه در اوکراین هم از چنین روش کار گرفته و با استفاده از مذاکرات و آتش بس اهداف نظامی خود در این کشور را دنبال کرده است.

سناتور جان مککین گفت که توافق آتش بس اردو های روسیه و امریکا را پایبند هماهنگی عملیات در سوریه می سازد. امریکا هنوز تقاضای روسیه برای چنین هماهنگی را نپذیرفته بود و این دو کشور فقط برای جلوگیری از حوادث و واقعات میان نیروهای آنها در سوریه یک تفاهم داشتند و هنوز روشن نیست که در توافق آتش بس کدام نوع همآهنگی مد نظر می باشد.

روسیه هماهنگی نزدیک نظامی را برای تطبیق آتش بس مهم می داند.

کرملین گفت رئیس جمهور ویلادیمیر پوتین در تماس تلفونی روز یکشنبه با رئیس جمهور باراک اوباما، بالخصوص بر ضرورت همکاری و تماس های نزدیک نمایندگان وزارت دفاع امریکا و روسیه تاکید ورزید که زمینه مبارزه موفقیت آمیز در برابر گروه دولت اسلامی یا داعش را مهیا خواهد ساخت.

در این میان رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان هم گفته است که او به این باور است که روسیه از توافق آتش بس در سوریه برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد.

ناربرت ریوتگین به کنفرانس امنیتی مونشن گفت: " روسیه تصمیم دارد تا حقایقی را در صحنه ایجاد کند و وقتیکه ایجاد شد سپس غرب را به مبارزه علیه دشمن مشترک، گروه دولت اسلامی یا داعش دعوت خواهد کرد. "

در جنگ داخلی چهار و نیم سال گذشته در سوریه بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون ها تن دیگر بی خانمان شده اند.

XS
SM
MD
LG