لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

قرارداد شهرک هوشمند با قوانین نافذه افغانستان مطابقت نداشته است


هیئت موظف شده برای روشن شدن چگونگی بستن قرارداد شهرک هوشمند با خلیل الله فیروزی یکی از مقروضین کابل بانک، تا حد زیاد عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی پیشین رئیس جمهور را مقصر شناخته است.

این هیئت که نتایج کار اش را روز یکشنبه با خبرنگاران در کابل شریک ساخت گفت بر علاوه آقای محمدی، وزارت شهرسازی، مدیریت تصفیه کابل بانک و برخی ادارات دیگر نیز در ارتباط به این قضیه مرتکب اجراات غیرقانونی شده اند.

سید حسین فخری رئیس اداره مبارزه با فساد اداری افغانستان و رئیس هیئت حقیقت یاب قرارداد شهرک هوشمند در این مورد گفت:

" هدایاتی که از جانب مشاوریت حقوقی به وزارت شهرسازی، وزارت مالیه، لوی څارنوالی و همچنان مدیریت تصفیه کابل بانک و ریاست عمومی امنیت ملی صادر شده، در نتیجه بررسی هیئت تشخیص و تثبیت شد که با احکام قوانین نافذه کشور مطابقت ندارد. "

هیئت حقیقت یاب قضیه شهر ک هوشمند گفته که با ادارات مسئول صحبت کرده و همچنان گزارش اش را به ریاست جمهوری فرستاده است.

قرارداد شهرک هوشمند در ماه عقرب سال جاری خورشیدی از سوی حکومت با خلیل الله فیروزی یکی از مقروضین کابل بانک به امضا رسید، اما رئیس جمهور غنی پس از بلند شدن انتقادات در این خصوص، این قرارداد را لغو کرد و وظیفه مشاور حقوقی اش را به تعلیق در آورد.

تلاش کردیم تا واکنش عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی پیشین رئیس جمهور را در این رابطه داشته باشیم؛ اما وی گفت که نظر اش را بعداً ارائه خواهد کرد.

قبل از این مشاور حقوقی پیشین رئیس جمهور در یک نشست استجوابیه ولسی جرگه گفته بود که وی به تنهایی در بستن قرار داد شهرک هوشمند دخیل نبوده است.

در مراسم بستن قرار داد شهرک هوشمند احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و وزیر شهرسازی نیز حضور داشتند اما آنان گفته اند که قبل از اشتراک در باره چگونگی این نشست معلومات نداشته اند.

خلیل الله فیروزی به جرم اختلاس یکصد و سی و سه میلیون دالر از کابل بانک پیشین به ده سال حبس محکوم است و بیرون شدن وی از زندان و بستن قرار داد یک شهرک با وی پرسش ها و انتقادات زیادی را بر انگیخت.

ریاست جمهوری افغانستان نیز نگفته است که با در دست داشتن نتایج هیئت حقیقت یاب شهرک هوشمند چه اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG