لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

نگرانی ها از استخراج غیر قانونی معادن در غور!


نا امنی ها در ولایت غور همچنان این بار بر ساحات معادن خیز این ولایت بگونه بی پیشینه سایه افگنده است.

شماری از نماینده های مردم در شورای ولایتی این ولایت با ابراز نگرانی از استخراج غیر قانونی معادن میگویند که مخالفین مسلح اکنون با شماری از افراد قاچاق بر، قرارداد نموده اند و معادن را از بعضی نقاط این ولایت بی رحمانه استخراج میکنند.

عبدالبصیر قادری عضو شورای ولایتی میگوید: این افراد با پرداخت یک فیصدی مشخص با افراد زورمند و طالبان جواز استخراج معادن را در بعضی ساحات ولسوالی تولک از سوی آنها دریافت کرده اند و اکنون استخراج آن جریان دارد:

" مناطق تقریباً در دوازده کیلومتری تولک قرار دارد که منابع زغال سنگ و لاجورد دارد و این ساحات سروی هم شده ولی اکنون استخراج آنها توسط افراد زورمند و مردم همان منطقه و یک تعداد کسانیکه از هرات آمده اند بگونه غیر فنی جریان دارد که بسیار نگران کننده است و ما نیروهای امنیتی را نیز به جریان گذاشتیم اما آنها هم نتوانستند جلو این کار را بگیرند. "

در همین حال قیس رنجبر آمر معادن غور نیز موجودیت قوماندان های غیر مسئول را در ساحات معدن خیز این ولایت می پذیرد.

آقای رنجبر می افزاید این ساحات اکنون تحت تصرف مخالفین است و در سال قبل نیز بعضی از معادن از سوی بعضی افراد ناشناس به همکاری افراد مسلح غیر مسئول استخراج میشد.

آمر معادن غور میگوید سال قبل قرارداد استخراج معدن زغال سنگ در این ولسوالی با یک شرکت صورت گرفته بود ولی بدلیل نبود امنیت این برنامه عملی نشد:

" بیشک که افراد مسلح خود سر تاثیرات خوده روی معادن گذاشته و ساحات که دارای معادن است اکنون از تسلط دولت خارج است و ما در سال قبل گزارش های از استخراج معدن زغال سنگ از سوی بعضی افرا داشتیم ولی امسال چیزی نداریم. در سال قبل قرار داد صورت گرفت که زغال سنگ تولک را استخراج کند اما به دلیل نا امنی این قرار داد لغو شد. "

اما غلام ناصر خاضع والی غور باری اولین بار بعد از یک سفر در مرکز کشور به شهروندان غور وعده سپرد که طبق وعده وزیر معادن حکومت در تلاش تثبیت و استخراج معادن زغال سنگ در این ولایت است.

" وزیر معادن وعده سپرده که ما اگر در غور موقعیت را دریافت کنیم که معدن زغال سنگ وجود دارد بدون توقف کار استخراج را آغاز میکنیم تا بتوانیم مشکل سوخت این مردم را برطرف کنیم. "

غور در غرب افغانستان یکی از ولایات کوهستانی و نا امن کشور محسوب میشود که طبق یافته های متخصصین معدن، این ولایت دارای معادن طلا، نقره، زغال سنگ، لاجورد، سنگ رخام و غیره می باشد که تا هنوز دست ناخورده باقی مانده است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG