لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

"سازمان ملل باید نیروهای افغان را از فهرست ننگین بیرون سازد"


حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه

مقامات افغان تاکید میکنند که برای جلوگیری از اطفال در صفوف نیروهای امنیتی این کشور تلاشهای جدی صورت گرفته و حالا زمان آن فرا رسیده تا این نیروها از فهرست ننگین سازمان ملل متحد دراین زمینه بیرون ساخته شوند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان میگوید که این کشور بگونه کامل پابند مصونیت حقوق اطفال بوده و برای تامین حقوق آنان تلاشهای زیادی را انجام داده است.

آقای کرزی روز سه شنبه در نشستی خبری مشترک با نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در بخش منازعات واطفال در کابل خواستار بیرون شدن نام افغانتسان از این فهرست گردید:

" با درنظرداشت دست آورده های متذکره دولت افغانستان خواستار توجه جدی سازمان ملل متحد در زمینه اخراج نام نیروهای امنیتی افغان از لست ننگین دفتر سازمان ملل متحد می باشد. "

نیروهای امنیتی افغان در سال 1389 خورشیدی در فهرست ننگین جذب اطفال در صفوف این نیروها از سوی سازمان ملل متحد قرار گرفت.

سال گذشته نیز این سازمان گفت که شماری از نوجوانان که به سن قانونی نرسیده اند در صفوف نیروهای امنیتی افغان جذب شده اند.

اما مقامات افغان این ادعا ها را رد کرده و گفته اند که از پیوستن نوجوانان زیر سن قانونی در صفوف نیروهای امنیتی بگونه کامل جلوگیری صورت گرفته است.

لیلا زروگی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در بخش منازعات و اطفال نیز از اقدامات حکومت افغانستان در زمینه مصونیت حقوق اطفال ستایش میکند اما میگوید که در این راستا باید تلاش های بیشتر صورت گیرد.

هرچند خانم زروگی نگفت که سازمان ملل متحد چگونه و چه زمانی نیروهای امنیتی افغان را از لست ننگین جذب اطفال بیرون خواهد کرد اما تاکید کرد که تلاشهای باید در این راستا انجام شود:

" اگربه زنده گی و مصونیت اطفال توجه جدی صورت نگیرد رسیدن به صلح پایدار نیز ممکن نخواهد بود. ما باید مطمین شویم که اطفال به آموزش دسترسی دارند، زنده گی شان مطمین است و و میتوانند در فضای امن به سرببرند. "

این خواست حکومت افغانستان در حالی صورت میگیرد که پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور نیز از طرفهای درگیر جنگ در افغانستان خواسته است تا از اطفال استفاده نکنند.

طالبان مسلح پیش از این حضور اطفال در صفوف شان را به شدت رد کرده اند.

نهاد های ملی و بین المللی حقوق بشری بارها تاکید کرده اند که استفاده از اطفال در فعالیت های نظامی از سوی هرگروه عمل نادرست و خلاف تمام موازین حقوق بشری می باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG