لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

فیروز: امیدوارم در سالجاری بتوانیم پولیو را در افغانستان محو کنیم


در حالیکه نگرانی ها از افزایش مرگ و میر نوزادان و مادران در مناطق دور دست به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی افزایش یافته، وزارت صحت عامه تلاش دارد تا زمینه دسترسی همه مردم را به خدمات صحی فراهم سازد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان روز چهارشنبه طی نشست در کابل گفت، آنان تلاش خواهند کرد تا در مناطق ناامن نیز واکسین پولیو و دیگر واکسین ها را تطبیق کرده و زمینه دسترسی زنان به خدمات صحی بیشتر گردد.
وی گفت:

"حتی در مناطق ناامن میکانیزم ها و شیوه های موجود است که ما می توانیم به اطفال رسیده گی کرده و واکسین را تطبیق کنیم، در بخش از بین بردن پولیو تلاش جدی کنیم، امیدوار هستیم تا تلاش ها نتیجه داده و امسال بتوانیم پولیو را توقف دهیم و دیگر امراض قابل وقایه واکسین از قبیل سرخکان، دیفتری، سینه و بغل و توبرکلوز و امسال آن."

با آنکه همه ساله کمپاین های گسترده تطبیق واکسین پولیو در افغانستان راه اندازی می شود اما به دلیل ناامنی ها و عدم آگاهی میان مردم این واکسین ها در کل تطبیق نمی شود.

گزارش ها می رسانند که در یک سال گذشته حدود بیست قضیه بیماری پولیو در افغانستان دیده شده، اما در کنار واکسین پولیو در برخی مناطق حتی اطفال افغان دسترسی به خدمات صحی ندارند.

در این حال جاپان برای تطبیق واکسین های پولیو، زردی سیاه، سرخکان و توبرکلوز نزد اطفال، تیتانوس در خانم های بادار و جهت راه اندازی کمپاین پولیو در سال 2016 برای 9.1 میلیون کودک در افغانستان تفاهمنامه کمک را با یونسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال امضا کرد.

ایچیر وچو سفیر این کشور در افغانستان حین امضای این توافقنامه به خبرنگاران گفت که جاپان همواره در بخش صحی با افغانستان کمک کرده و به این همکاری هایش ادامه خواهد داد.

وی افزود:

"بر اساس این توافقنامه حکومت جاپان در حدود پانزده میلیون دالر را برای وقایه بیماری ها نزد اطفال و به هدف نجات 1.2 میلیون نوزاد و 2.5 میلیون خانم های باردار کمک می کند."

در این حال جایکا یا سازمان همکاری ها جاپان از حکومت افغانستان و سازمان یونسف می خواهد تا در تطبیق این پروژه تلاش کرده و کودکان را مصئون سازند.

سفیر جاپان از مردم می خواهد تا با کارکنان وزارت صحت عامه همکاری کرده و با ریختن دو قطره واکسین پولیو اطفال شان را از فلج دایمی نجات دهند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG