لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

"هیچ کشور نمی تواند، مهاجرین افغان را به اجبار بیرون کند"


به شمول جرمنی شماری دیگر از کشورهای اروپایی بارها گفته اند افغان های که پناهنده گی شان پذیرفته نمیشود از خاک شان بیرون خواهند کرد؛ اما وزارت مهاجرین و عودت کننده گان میگوید تا هنگامی که حکومت افغانستان با کشورهای اروپایی به تفاهم نرسیده است، این کشورها نمی توانند به گونه اجبار افغانها را از خاک شان بیرون سازند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان میگوید تا هشت ماه آینده مشکل مهاجرین در کشورهای اروپایی حل خواهد شد.

آقای میاخیل روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمیته تخنیکی مشترک مقام های افغان و اروپایی، کارهای عملی را برای حل معضل مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی آغاز کرده و گفتگوهای رسمی افغانستان با وزیران این کشور ها به زودی آغاز میشود:

" بدون تفاهم با افغانستان مقام های هیچ کشوری نمیتوانند اتباع افغانی را از خاک شان بیرون کنند. هر تصمیمی که در باره افغانها گرفته میشود باید در تفاهم با حکومت افغانستان گرفته شود. "

هم اکنون، حدود دوصد و پنجاه هزار پناهجوی افغان که در یک و نیم سال گذشته کشور را ترک کرده اند، اکنون با دشواری های فراوان شب و روز شان را در کشور های اروپایی می گذرانند.

بدتر شدن اوضاع امنیتی و اقتصادی افغانستان، یکی از علت های اصلی فرار افغانها از کشورشان گفته شده است؛ اما حکومت افغانستان بار دیگر از برنامه های تازه یی برای جلوگیری از مهاجرت افغانها به بیرون از اینکشور سخن میزند.

ریاست اجرائیه افغانستان نیز برای جلوگیری رفتن افغانها به کشورهای بیرونی به فراهم سازی زمینه های کار در داخل کشور تاکید می ورزد.

از سوی دیگر، در نشست شورای وزیران روز چهار شنبه نیز به حل معضل مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی پرداخته شده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در این نشست از مقام های تمامی کشورها خواسته است تا به تفاهم نامه های که بخاطر حضور مهاجرین افغان در خاک شان با حکومت افغانستان بسته اند، به آن عمل کنند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه میگوید حکومت افغانستان چگونگی حل مشکلات مهاجرین افغان را در کشورهای بیرونی جدی گرفته است و در این راستا از هیچ تلاش دریغ نخواهد کرد:

" حکومت افغانستان تلاش می ورزد که در داخل افغانستان اوضاع بهتر شود و کسانیکه برای بهبود زندگی شان به کشورهای اروپایی می روند. در کشورشان باقی بمانند. همچنان وزارت های خارجه و مهاجرین افغانستان تلاش دارند با مقام های اتحادیه اروپا گفتگو کنند تا مهاجرین افغانهای که در کشورهای اروپایی به سر می برند به گونه اجبار بیرون ساخته نشوند. "

از حضور مهاجرین افغان و سرنوشت ناروشن آنان در کشورهای اروپایی در حالی نگرانی میشود که شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان تلاش های حکومت را برای حل این معضل ناکارا خوانده اند و آن را به انتقاد گرفته اند.

عبدالرحمان رحمانی یکی از اعضای این جرگه میگوید با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی هزاران افغان بخصوص جوانان به علت بیکاری کشور را ترک کرده اند؛ اما حکومت افغانستان برای پایان این چالش، گام عملی برنداشته است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG