لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

بانکی مون: از مفکوره کسب پیروزی از راه نظامی در سوریه دست بردارید


بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد
بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد

منشی عمومی سازمان ملل متحد می گوید، تشدید جنگ در شهر حلب می تواند تلاش های آنها را برای آغاز مذاکرات صلح سوریه به موانع روبرو سازد.

بانکی مون دیروز در اجلاس شواری امنیت سازمان ملل متحد در این مورد گفت:

" جامعه بین المللی و شورای امنیت به ندرت به چنین گزینه دشواری مواجه شده اند. قدرت های جهانی از یک سو، برای رساندن کمک های بشری، کاهش تشدد، مبارزه با تروریزم و آغاز مذاکرات سوریه سعی و تلاش می کنند، از سوی دیگر، طرفین دخیل در جنگ سوریه و کشورهای حمایت کنندهء آنها به عملی کردن افکار مصروف اند تا از طریق جنگ پیروزی بدست آرند. "

به گفتهء بانکی مون به خاطر جنگ و بحران در سوریه، 250 هزار نفر کشته شده که این در عصر جدید یکی از بزرگترین بحران بشری به شمار می رود.

منشی عمومی سازمان ملل متحد در صحبت خود گفت، ادامه بحران در سوریه زمینهء فعالیت گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره را در این کشور فراهم نموده است.

در این حال نماینده خاص سازمان ملل متحد برای سوریه تلاش می کند تا مذاکرات صلح سوریه در بیست و پنجم ماه فبروری دوباره از سرگرفته شود.

ستیفن دی مستورا دیروز در باره تلاش های اش برای انتقال کمک های بشری به برخی از مناطق در سوریه گفت:

" برای حکومت و اپوزسیون مسلح یک آموزن دشواری بود که برای این کار توان خود را نشان دهند. اما ما به این خرسند هستیم که این کمک های بشری به 82 هزار نفر رسید. بناً این پلان موثر تمام شد. ما باید از این بیشتر کار کنیم تا به هر تبعه این کشور که تحت محاصره قرار داشته و یا به کمک ها نیاز دارد، برسیم. "

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در حالی از وضعیت در سوریه هشدار داد که فشارها بالای عربستان سعودی و ترکیه برای آغاز عملیات زمینی در سوریه، روبه افزایش اند.

عربستان سعودی همچان ابراز آمادگی نشان داده که در چوکات ایتلاف به رهبری امریکا نیروهای نظامی خود را به سوریه بفرستد.

XS
SM
MD
LG