لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

مقامات میگویند: کندز به زودی از حضور طالبان مسلح تصفیه می‌شود


ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، سترجنرال محمد قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح و معاون ریاست عمومی امنیت ملی در حالی‌که شماری از جنرالان دیگر آنان را همرای می‌کردند جهت بررسی وضعیت امنیتی ولایت کندز وارد این ولایت گردیدند.

این مقامات بلند رتبه‌ی نظامی ابراز نمودند که به هدف بررسی وضعِ امنیتی و کنترول جُز تام‌های نیروهای دولتی به این ولایت سفر کرده اند.

ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله کشور در جریان سخنانش به اهالی ولایت کندز اطمینان داد، که دولت مرکزی در خصوص تصفیه و پاکسازی این ولایت مصمم است و دیگر دشمنان قسم خورده این کشور به اهداف شوم شان نخواهند رسید:

" این مسئولیت و مکلفیت ما است تا امنیت مردم را تأمین نمائیم و از تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم و کسانی‌که دست به بغاوت و آشوب‌گری دست می‌زنند باید در برابر آن‌ها ایستاده شویم و هم‌چنان نیروهای امنیتی کشور و نیروهای جامعه بین المللی آماده گی کامل دارند و در هر گوشه‌ء کشور که دشمنان این خاک مردم ما را به چالش به کشانند سرکوب شان می‌کنیم. "

از سوی دیگر سترجنرال محمد قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح کشور گفت که حمله بر جنگ‎جویان خارجی و مخالفان مسلح حکومت، در محور پلان عملیاتی نیروهای مشترک دولتی قرار دارد و به زودی به هدف سرکوبی و راندن این گروه‌های تروریستی عملیات گسترده تصفیوی راه اندازی می‌گردد:

" عملیات‌های که در کندز راه اندازی شده است، آن عملیات‌های کشفی و مانوری بوده و تاهنوز در کندز عملیات تصفیوی اساسی راه اندازی نشده است و نیروهای مشترک افغان در حال آماده باش هستند و در چند روز نزدیک عملیات اساسی و گسترده برضد طالبان مسلح در سطح ولایت کندز راه اندازی می‌شود. "

با این حال، شماری باشندگان کندز، در خصوص راندن طالبان مسلح از چهار اطراف مرکز این ولایت دولت مرکزی و مسئولان محلی کندز را مقصر دانسته می گویند که هم اکنون این گروه در منطقه رشد و گسترش بی‌سابقه یافته است و حتی در منطقه به جلب و جذب جوانان پرداخته اند.

دو تن از باشنده گان کندز در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

" نام من مولاگل است باشنده شهر کندز هستم، بیادر وضعیت خیلی خراب است در بازار کار و بار سقوط کرده و در چهار اطراف شهر در یک کیلومتری طالبان مسلح حضور دارند و در قریه‌جات تمامی فصل‌های زراعتی مردم از بین رفته است و همه مکاتب بروی شاگردان بسته است و مردم با انواع مشکلات مواجه هستند. "

" شهزاده هستم باشنده کندز، در حال حاضر مردم با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند و کار و بار رکود کرده است و مردم هم مانند سابق زیاد به بازار نمی آیند، چون وضعیت امنیتی خراب است و مردم خیلی نگران آینده شان هستند. "

با این همه باشنده گان ولایت کندز، نبود هماهنگی میان نیروهای مشترک دولتی را یکی از عوامل به وخامت گراییدن وضعیت امنیتی این ولایت می‌خوانند. آنان می‌گویند که از آزادی مرکز کندز از چنگ طالبان مسلح نزدیک به 5 ماه می‌گذرد و در این مدت زمان بار ها از آغاز زود هنگام عملیات تصفیوی از زبان مقامات دولتی سخن شنیده اند، اما تا کنون عملیات تصفیوی راه اندازی نشده است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG