لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

وزیری: در صفوف نیروهای افغان، هیچ سرباز خیالی وجود ندارد


با آنکه وزارت دفاع امریکا بر عدم پرداخت معاشات سربازان خیالی در افغانستان تاکید می ورزد، اما وزارت دفاع این کشور می گوید که در بودجه مالی نیروهای افغان هیچ تغییری وارد نخواهد شد چون در میان آنان هیچ سرباز خیالی وجود ندارد.

مقامات وزارت دفاع افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که نیروهای افغان با کارت های حامل شان از بانک معاشات شان را دریافت می کنند و هیچ فردی نمی تواند معاش فرد دیگری را اخذ کند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید، پنتاگون این صلاحیت را دارد تا حضور فزیکی نیروهای افغان را نظارت کند و در صورت دریافت کدام مورد سرباز و یا قوماندان وی مجازات خواهد شد:

" وزارت دفاع همواره از این پروسه نظارت می کند و نظر به موجودیت سربازان معاشات آنان اجرا شده و از طریق بانک ها پرداخته می شود، سربازان خیالی را کسی معاش نمی دهد، بودجه از طریق وزارت مالیه منظور شده و بعد ما معاشات را حواله می کنیم و پول که باقی می ماند در بودجه می باشد کسی صلاحیت اخذ آنرا ندارد. "

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مقامات وزارت دفاع امریکا بر ایجاد سیستم پرسونل که بر اساس آن بعد از چند ماه آینده تنها به نیروهای افغان که حضور فزیکی دارند یعنی خیالی نیستند معاش پرداخت خواهد شد تاکید می کند.

کرستین ابیزاید (Cristine Abizaid) معاون سکرتر جنرال وزارت دفاع امریکا برای آسیای میانه هفته گذشته گفته است که با تطبیق این سیستم جلو فساد اداری در ارگان های امنیتی گرفته خواهد شد.

اداره سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان یا سیگار نیز از شیوه گزارش دهی ارگان های امنیتی شکایت کرده و موجودیت گزارش ها در مورد سربازان خیالی را تائید کرده است.

پیش از این نهاد موسوم به حقوق و عدالت همچنان بعد از انجام یک تحقیق در بیست و هشت ولایت افغانستان گفته است که یک صد و سی هزار نیروی خیالی در این کشور وجود دارد که به گفته آنان حضور فزیکی ندارند اما معاش می گیرند.

در حالیکه همواره این گونه گزارش ها از سوی مسئولان وزارت دفاع و داخله به کلی رد شده اما کارشناسان امور نظامی افغان این کار مسئولان ارگان های امنیتی را نادرست می خوانند.

یونس فکور یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که افغانستان عملاً در برابر تروریزم می جنگد و به گفته وی در همچون وضعیت این گونه اظهارات نگران کننده است:

" شما میدانید که ما طرف سقوط می رویم، زمانیکه معاشات، اعاشه، البسه و روغنیات به وقت و زمانش به میدان های جنگ نرسد، ماشین دفاعی و امنیتی کشور ما سقوط می کند و هر فردی که با انکار مطلق این جفا را می کند باید بداند که مسئولیت آینده به دوش اش است. "

آقای فکور افزود که تاخیر در پرداخت معاشات سربازان و مصارف جنگ بهران بزرگی را در افغانستان به میان خواهد آورد.

وی از ارگان های امنیتی می خواهد تا از انکار مطلق در زمینه دست کشیده، با حامیان بین المللی افغانستان کار کرده و جلو فساد اداری را بگیرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG