لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

مظاهره کننده ها، حکومت را به معاملات پنهانی در مورد قطع برق متهم کردند


عکس العمل های مردم، فعالان جامعه مدنی و سیاسیون به دلیل نبود برق در پایتخت در حال افزایش است.

این بار فعالان جامعه مدنی در اعتراض به این کار در روز جمعه از چهاراهی احمد شاه مسعود تا مقابل وزارت سرحدات اقوام و قبایل راه پیمایی کردند.

آنان که به حمایت از نیروهای امنیتی افغان و بر علیه مخالفان مسلح شعار سر میدادند حکومت کنونی را به انجام یک سلسله معاملات پنهانی متهم کرد.

هارون موطفر یک تن از این اعتراض کننده گان حصه از قطعه نامه را به خوانش گرفت:

" بازداشت و محاکمه گلاب منگل و همراهانش که در پای معاهده ننگین دند غوری امضا کرده اند، برق شهریان پایتخت هرچه زودتر تامین شود ورنه نارضایتی های مردم فزونی می گیرد و دلیلی برای تمکین نظام باقی نخواهد ماند، پایگاهای سیاسی و اجتماعی طالبان در بغلان، شمال و تمام کشور درهم کوبیده شود و اطمینان حاصل شود حکومت نه تنها که به تروریزم زیر نام معاهده با سران اقوام باج نمی دهد بلکه عناصر ضد نظام و مردم به عنوان جنایت کار شناخته می شود و مجازات گردند. "

آنان خواستان محاکمه گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام و قبال و سایر افراد دخیل در توافقنامه دندغوری شدند.

پیش از این گلاب منگل این را که وی و هیئت همراهش ولسوالی دند غوری را به طالبان مسلح واگذار کرده را رد کرده است.

گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام و قبایل در مصاحبه با رادیو آزادی گفته است که تنها در میان بزرگان قومی و مسئولان محلی ولایت بغلان تفاهمنامه امضا شده که بر اساس آن بزرگان قومی تعهد سپرده اند که در محلات شان به طالبان اجازه نخواهد داد.

تلاش کردیم تا از حکومت در مورد خواست های فعالان جامعه مدنی پاسخ دریافت کنیم اما آنان از صحبت در مورد خودداری کردند.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که بعد از سه هفته در گیری میان طالبان مسلح و نیروهای امنیتی افغان در مناطق دندغوری و دند شهاب الدین ولایت بغلان سه پایه برق وارداتی ترکمنستان تخریب و برق به پایتخت قطع گردید.

اما عبدالستار بارز والی بغلان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مناطق که در آن پایه های برق تخریب گردیده اکنون به کنترول نیروهای امنیتی است.

وی می گوید که به کارکنان برشنا شرکت بغلان نیز اجازه کار داده شده است:

" فقط همین قدر اطمینان می دهم که قطعات ما هم در اطراف و ساحات دور پایه برای تامین امنیت حضور دارند و کارمندان برشنای بغلان نیز در همانجا هستند و به کارشان آغاز کرده اند. "

از بیست روز به این طرف نبود پیشرفت در وصل برق پایتخت باشنده گان شهر کابل را خشمگین ساخته و آنان می گویند که زنده گی بدون برق در منازل، دکانها، فابریکه ها و شفاخانه ها آنان را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG