لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

احمدزی: طیاره های بی پیلوت در اختیار نیروهای افغان قرار داده میشود


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان استفاده از طیاره های بی پیلوت را در میدان جنگ و در زمینه از بین بردن مخفیگاه های مخالفان مسلح دولت موثر می داند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای افغان بیش از هر زمانی دیگر نیازمند قوت های هوایی اند و طیاره های بی پیلوت می تواند هدف های مشخص را آماج قرار دهد.

آقای احمدزی می گوید تقویت نیروهای هوایی افغانستان سبب ضعف مخالفان مسلح شده و مبارزه با تروریزم را شدت می بخشد.

وی گفت:

" برای شناسایی مرکز و نقاط دشمن وجود چنین طیاره ها بسیار مفید است و بر اساس آن ترانسپورت دشمن نیز تثبت می شود، حالا طیاره های بی پیلوت در اخیتار نیروهای هوایی قرار داده می شود و می توانیم اهداف مشخص را از بین ببریم."

مقامات افغان می گویند که این طیاره های بی پیلوت در ماه مارچ بر فراز افغانستان به پرواز های اکتشافی آغاز می کند.

اما آنچه را کارشناسان نظامی در استفاده از طیارات بی پیلوت مهم می پندارد، هدف قرار دادن مراکز مخالفان مسلح دولت و توجه زیاد به افراد ملکی است.

عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی می گوید که باید از طیاره های بی پیلوت بگونه درست استفاده شود تا غیر نظامیان آماج قرار نگیرند.

وزارت دفاع افغانستان نیز از تلاش ها برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی سخن می گوید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می گوید، پس از اینکه آموزش های فنی و مسلکی پیلوتان افغان به پایان رسید، از این طیاره ها استفاده خواهند کرد.

وی گفت:

" پیلوت های افغان اکنون مصروف آموزش های فنی در امریکا اند و زمانیکه این آموزش ها به پایان رسید این طیاره ها برای استفاده به نیرو های هوایی افغان تسلیم داده خواهد شد. "

این طیاره ها، بال‌ هایی به طول سه متر دارند و تا ۴ هزار و ۶۰۰ متر ارتفاع می‌ گیرند.

طیاره های کشفی بی پیلوت تا ۱۰۰ هزار دالر امریکایی ارزش دارند و قادر اند بدون موجودیت میدان‌های هوایی به پرواز در آیند.

مسئولان امنیتی افغانستان گفته اند، این طیاره ها که از راه دور کنترول می شوند، در شمال و جنوب این کشور مناطقی که اخیراً جنگ در آن شدت یافته، فعالیت خواهند کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG