لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

حکومت افغانستان میکوشد از فرار افغانها به اروپا جلوگیری کند


در حالیکه روندفرار افغان ها به کشور های اروپایی هنوز هم متوقف نگردیده است، شورای امنیت ملی افغانستان از روی دست گرفتن یک سلسله اقدامات برای جلوگیری از فرارافغان ها سخن میزند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی روز دوشنبه در کابل حین ملاقات با معین وزارت امور خارجه فنلند گفت که حکومت افغانستان و کشورهای اروپایی روی برنامه مشترک اقتصادی و امنیتی کار می کند که با تطبیق آن عوامل عمده فرار افغان ها برطر ف می گردد.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان موضوع فرار افغانها را وابسته به امنیت ملی در کشور می داند و بر حل اساسی آن تأکید می ورزد.

آقای غورځنگ روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت تلاش دارد تا عوامل که افغان ها بخاطر آن از کشور فرار می کنند را حل سازد.

وی گفت:

"حکومت افغانستان مشترکاً با کشورهای اروپایی بشمول فنلند و جرمنی روی برنامه های کار می کنند که در نتیجه آن مشکلات عمده مهاجرین افغان که ناامنی و اقتصاد است حل گردد و از فرار آنان جلوگیری خواهد شد."

تعهد حکومت برای حل مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای خارجی یک موضوع تازه نیست، بلکه پیش از این ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز بر حل مشکلات مهاجرین افغان در داخل و خارج از کشور تأکید کرده است.

اما گزارش های تازه می رسانند که اخیراً مشکلات مهاجرین افغان در اروپا افزایش یافته است.

از طرف دیگر کارشناسان سیاسی انتقاد کرده می گویند که حکومت تنها با دادن وعده ها می خواهد جلو مسافرت ها غیر قانوی افغانها را بگیرد.

یونس فکور یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه فضای اعتماد برای مردم در کشور ایجاد نشود مشکل فرار افغان ها حل نخواهد شد.

وی گفت:

"تنها تدابیر امنیتی که سرحدات را مسدود کرده و توزیع پاسپورت را متوقف سازند کفایت نمی کند، دولت افغانستان باید با تمام قوت ستراتیژی را روی دست گیرد و به جوانان اطمینان دهد که آینده کشور خوب می شود و زمینه کار را برایش فراهم سازد."

پیش از این وزارت مهاجرین و عودت کننده گان گفته است که گفتگوها با کمیته تخنیکی اتحادیه اروپا برای حل مشکلات اساسی مهاجرین افغان جریان دارد اما گزارش ها می رسانند که مقدونیه به تازگی راه ورودی کشورش را به روی پنج هزار مهاجر افغان مسدود کرده که در حال حاضر آنان در یونان بی سرنوشت باقی مانده اند.

پیش از این نیز برخی از نهاد ها در افغانستان گفته اند که اگر حکومت امنیت کشور را تأمین کرده و زمینه کاری را برای جوانان فراهم سازد، مسافرت های غیر قانونی افغان ها به اروپا کاهش میابد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG