لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

اوباما تلاش دارد تا زندان گوانتانامو را مسدود کند


قرار است پنتاگون ساعاتی بعد گزارشی را در مورد مسدود شدن زندان گونتانامو به کانگرس امریکا ارایه نماید، گزارشی که از دیر به اینسو انتظار آن می رفت.

سخنگوی پنتاگون می گوید مقامات اردوی امریکا میدانند که 23م فبروری یعنی امروز به حیث ضرب الاجل برای ارایه این گزارش تعیین شده بود و این کار را می کنند.

قرار است حوالی ساعت دوازده شب به وقت افغانستان رئیس جمهور اوباما سخنرانی در مورد زندان گوانتانامو داشته باشد. اوباما قبل از آغاز دور اول ریاست جمهوری اش وعده داده بود زندان گونتانامو را مسدود خواهد کرد، ولی دراین مسئله با مخالفت های در کانگرس مواجه بود.

اوباما ادعا دارد که ادامه موجودیت و فعالیت زندان گوانتانامو منتج به آن خواهد شد که داعش اعضای جدید را جلب و جذب کند.

این مرکز حبس در سال 2002 به دستور رئیس جمهور اسبق امریکا جورج دبلیو بوش، برای نگهداری مظنونین طالب و اعضای القاعده کشوده شد که با آغاز جنگ امریکا علیه طالبان در افغانستان بعد از حملات یازدهم سپتمبر دستگیر شدند.

این زندانیان در ابتدا، از سوی اداره بوش "جنگجویان دشمن" عنوان شدند نه زندانیان جنگی. اداره بوش ادعا داشت که مقررات کنوانسیون ژینو بر این زندانیان قابل تطبیق نیست.

اکثر این زندانیان بدون آنکه محاکمه شوند، سال ها در این زندان محبوس بودند.

این زندان در آغاز محل حبس 780 نفر بود که حال تنها 91 تن آنها باقی مانده اند و دیگران یا آزاد شده یا به زندان های کشورهای دیگر منتقل شده اند.

حدود 50 تن از زندانیان فعلی گوانتانامو برای آزاد شدن خیلی خطرناک تلقی می شوند.

برای آنکه کانگرس امریکا پیشنهاد اوباما در مورد مسدود سازی زندان گوانتانامو را بپذیرد اوباما نیاز دارد به اعضای کانگرس قناعت دهد که این زندانیان را چگونه در زندان های دیگر قلمرو امریکا جابجا می سازد.

XS
SM
MD
LG