لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

باشنده‌گان ولسوالی درقد از نبود پُل بر فراز دریای آمو شکایت دارند


ولسوالی درقد ولایت تخار در میان جزیرۀ دریای آمو موقعیت داشته و راه به خشکه ندارد، چهار سوی این ولسوالی را دریای آمو احاطه کرده است.

بر اساس گفته‌های باشنده‌گان ولسوالی درقد، حکومت در چهارده سال گذشته بر اعمار پُل بر فراز دریای آمو توجهی جدی نکرده است و هنوز هم شماری از مردم در این دریا غرق می‌شوند.

اهالی این ولسوالی می‌گویند، هنگامیکه به ولسوالی‌های دیگر و یا مرکز ولایت تخار سفر می‌کنند، از طریق کشتی از دریای آمو می‌گذرند که سالانه ده‌ها نفر و موترها حین انتقال توسط کشتی به دریا منهدم و غرق می‌شوند.

بر اساس معلومات، عمق دریای آمو بیش از ۲۰ متر بوده و در موسم طغیان آب عبور و مرور کشتی‌ها نیز با تهدید امواج تُند این دریا مواجه می‌شوند.

شماری از باشنده‌گان ولسوالی درقد این ولایت در گفتگو با رادیو آزادی، از حکومت مرکزی خواستند که در خصوص اعمار پُل برای این ولسوالی اقدام جدی نماید.

" محمد اکرم یکتن از اهالی ولسوالی درقد، به واقعیت که مردم ولسوالی ما خیلی زیاد مشکل دارند و نبود پُل به مردم مشکلات زیادی را بوجود آورده است و تقاضای ما مردم از دولت همین است باید به ولسوالی ما توجه جدی کنند و پُل ولسوالی ما را جور کند."

" غلام حسن یکتن از باشنده‌گان ولسوالی درقد، فعلاً در موسم زمستان آب کم است و مشکلات کم است، ولی در موسم تابستان زمانیکه آب بسیار می‌شود مردم با بسیار دشواری‌ها رو به رو می‌شوند و کشتی در ظرف یک ساعت و دو ساعت از آب گذر می‌کنند و حتی انسان‌ها تلف می‌شوند و ما از دولت خواهش می‌کنیم که پُل ولسوالی درقد را جور کند."

در این حال، محمد یاسین ضیا والی تخار، نگرانی و انتقادات مردم این ولسوالی را در پیوند به نبود پُل می‌پذیرد و می‌گوید که در صورت بهبود وضعیت امنیتی و همکاری مردم با حکومت، اعمار این پُل در اولویت کارهایش قرار دارد و در اعمار آن اقدام جدی می‌نماید:

" از نبود پُل که مردم ولسوالی درقد شکایت دارند و زمانیکه این ولسوالی در تسلط دشمن قرار داشت، من در مورد موضوع این پُل در شورای امنیت، با خود رئیس جمهور کشور و شورای وزیران صحبت کردیم و انشاالله که بالای این پُل به زودی کار صورت می‌گیرد."

نظر به گفته‌های اهالی ولسوالی درقد، کرایه انتقال یک نفر ۲۰ افغانی و فی سیر بار دو افغانی توسط کشتی‌ها صورت می‌گیرد و نبود پُل مردم این ولسوالی را به انواع مشکلات دچار کرده است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG