لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

بیش از یک هزار تن از دارالعلوم غیاثیه هرات فارغ شدند


رئیس جمهور افغانستان نقش علمای دین را در تأمین صلح در افغانستان بسیار مهم خواند.

محمد اشرف غنی در جریان فراغت بیش از یکهزار تن از فارغان دارالعلوم غیاثیه هرات از طریق صحبت تلیفونی این سخنان را مطرح کرد.

در همین حال مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای حوزه غرب افغانستان و مسئول دارالعلوم غیاثیه گفت، برنامه های را روی دست دارند تا دیگر فرزندان افغانستان برای کسب آموزش های دینی به کشورهای خارجی نروند تا اذهان شان شستشو شوند و علیه کشور شان کار کنند.

بیش ازهزار تن بعد از آموزش های دینی از صنوف دوازدهم و چهاردهم دارالعلوم غیاثیه هرات اسناد فراغت بدست آورده اند.

در مراسمی که برای فراغت این افراد برگزار شد شماری از مقامات حکومتی و عالمان دین اشتراک کرده بودند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جریان فراغت این افراد در یک تماس تلیفونی نقش علما در تأمین امنیت در افغانستان را مهم خواند.

آقای غنی گفت، با پیشترفت مکان های تعلیمی دینی در افغانستان نیازی نیست که افغان ها برای تحصیلات دینی به بیرون از افغانستان بروند.

فراغت این افراد از مدارس دینی زمانی صورت می گیرد که نگرانی از افراط گرایی دینی در افغانستان بالا گرفته است.

مولوی خداد صالح رئیس شورای علما در غرب افغانستان و مسئول دارالعلوم غیاثیه یکی از برجسته ترین دلایل این رخداد ها را مراجعه افغانها به مدارس دینی در کشورهای بیرونی عنوان می کند.

آقای صالح می گوید، آنان تلاش می کنند تا امکانات لازم را در این مکان های تحصیلی آماده سازند تا افغانها به کشورهای مختلف خارجی جهت آموزش های دینی سرگردان نشوند.

فارغان صنوف دوزادهم و چهاردهم دارالعلوم غیاثیه از موجودیت مکان های آموزشی دینی در افغانستان خشنود هستند.

آنان می گویند، نهادهای مختلف دینی در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای پاکستان و ایران تلاش دارند تا افکار محصلان افغان علیه کشور شان را تغییر دهند اما ایجاد مکان های تحصیلی دینی در افغانستان این فرصت را از آنان می گیرد.

این بیست سومین دوره فراغت محصلان دارالعلوم غیاثیه در هرات است.

کارشناسان امور دینی ارشد تحصیلی دینی در افغانستان ابراز خوشبینی کرده می گویند که این روند می تواند جلو افراط گرایی دینی در افغانستان را بگیرد.

گزارش: شاه پورصابر

XS
SM
MD
LG