لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

قوقندی: توسعه روابط تجاری میان کابل و مسکو به نفع افغانستان است


وزارت تجارت و صنایع افغانستان خوشبین است که سومین نشست اقتصادی میان افغانستان و روسیه بتواند سهولت های را در بخش تجارت در این کشور فراهم سازد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی توسعه روابط تجاری میان کابل و مسکو را به نفع کشور دانسته گفت که کابل در جریان هفته جاری میزبان سومین نشست اقتصادی با روسیه خواهد بود.

وی در مورد موضوعات مورد بحث در این نشست چنین گفت:

" می خواهیم در بخش ویزه ها که به تجار افغان داده می شود سهولت بیشتر بیاید میخواهیم در بخش ترانزیت کشور های که در منطقه وجود دارد تا وصل شدن افغانستان تا روسیه راه های مختلف را در یابیم که از آن راه ها ترانزیت ما بسیار به سهولت بتواند به روسیه برسد و همچنان تفاهمنامه سرمایه گذاری هر دو کشور انشاالله امضا خواهد شد. "

آقای قوقندی افزود که در این نشست حدود 50 تن هیئت روسی که شامل اراکین حکومتی و مسئولین سکتور خصوص این کشور است با مقامات افغان روی مسایل مختلف اقتصادی بحث نموده و از اماکن که سرمایه گذاری در آن صورت میگیرد دیدن خواهند کرد.

وی همچنان گفت که هدف از سفر هیئت اقتصادی روسیه به کابل، تشویق سرمایه گذاران روسی برای سرمایه گذاری در افغانستان و همچنین گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی کابل- مسکو می باشد.

به اساس معلومات، روسیه با افغانستان در گذشته نیز در بخش‌های هوانوردی، ساختمانی، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، معادن و آموزش عالی همکاری کرده است.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان روسیه را بازار خوب به کالای های افغانی عنوان کرده می گوید که سبزیجات، میوه جات، قالین، پوست و قره قل از محصولات افغانی است که از قرن ها پیش به این کشور صادر می شود.

روسیه به تازه‌گی ده هزار میل کلاشنیکوف را در اختیار حکومت افغانستان گذاشته و وعده نموده که در سال روان میلادی محصلان نظامی افغان را به پوهنتون های نظامی این کشور اعزام خواهد کرد.

در این حال کارشناسان اقتصادی نیز از برگزاری این نشست استقبال کرده می گویند که روسیه در گذشته پروژه های متعددی را در افغانستان عملی کرده است.

عبدالشکور هده وال یکی از این کارشناسان گفت که نیاز های موجود ایجاب می کند که حکومت افغانستان باید از روابط تجارتی با روسیه استفاده گسترده کند:

" باید ما روابط خوب داشته باشیم با کشور های همسایه چون چیزی را که ما از کشور های همسایه وارد می کنیم به قیمت کم برای ما تمام می شود و در آن فایده اقتصادی ما زیاد است لذا ما زیاد نیاز داریم که روابط خوب با کشور های همسایه داشته باشیم و از روابط خوب استفاده خوب بکنیم. "

آقای هده وال افزود که حکومت افغانستان برای بهبود اقتصاد کشور باید تلاش کند تا با سایر کشور های منطقه روابط تجارتی اش را توسعه بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG