لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

فعالان مدنی از آغاز گفتگوهای احتمالی صلح با طالبان استقبال کردند


در آستانه آغاز گفتگو های مستقیم حکومت افغانستان با طالبان مسلح، شماری از فعالان مدنی و کارشناسان افغانستان و پاکستان از این گفتگوهای احتمالی حمایت کردند.

آنان می گویند، گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح امید های تازه را بوجود آورده است تا مشکلات افغانستان از طریق گفتگو حل گردد.

قطب الدین هلال مشاور رئیس جمهور و فعال سیاسی می گوید که با آنکه فعالان مدنی صلاحیت تصمیم گیری را ندارند اما به شکل بی طرفانه می توانند برای حکومت مشوره های مفید را ارایه کنند.

آقای هلال در حاشیه این نشست به رادیو آزادی گفت که حکومت ها باید به مشوره فعالان مدنی و سیاسی احترام بگذارند بخاطری که آنان در قسمت تامین صلح و ثبات می توانند نقش مثبت بازی نمایند.

وی گفت:
"آنها به طریق آزاد و غیر جانبدارانه به حکومت مشوره داده می توانند بخاطریکه حکومت ها از موقف های شان دفاع می کنند، مگر جامعه مدنی از عوام دفاع می کند که چگونه صلح در کشور تأمین گردد، فکر می کنم که مشوره اینها بسیار بی طرفانه و مفید است باید حکومت ها به مشوره اینها گوش بدهد."

این سومین نشست فعالان مدنی و کارشناسان سیاسی افغانستان و پاکستان در کابل می باشد.

پیش از این اولین نشست این سلسله در کابل و دوم آن در اسلام آباد برگزار شده بود.

شرکت کننده ها در این نشست می گویند، تلاش می کنند تا روابط میان کابل و اسلام آباد را بیشتر از این تقویت نمایند تا از همین راه برای حل مشکلات موجود در دو کشور از طریق حکومت ها راه حل دریافت گردد.

برخی از اعضای فعالان مدنی پاکستان در کابل می گویند که بحث ها با فعالان مدنی افغان بیشتر روی آغاز گفتگوهای احتمالی صلح متمرکز بوده است.

طاهر خان ژورنالیست آزاد در پاکستان و کارشناس مسایل سیاسی می گوید که قربانیان اصلی جنگ جاری در افغانستان و پاکستان مردم عام اند و نیاز است که فعالان مدنی به نماینده گی از مردم برای ختم خشونت های جاری تلاش های جدی نمایند.

طاهرخان می گوید که در پاکستان هم این ذهنیت تقویت شده است که باید برای تأمین ثبات در پاکستان صلح در افغانستان تأمین گردد و در این خصوص تلاش های فعالان تأثیر گذار است.
وی گفت:

"همین گونه در پاکستان هم قربانیان جنگ مردم عام استند، به فکر من که اینها هم احساس کرده اند با آنکه افراد حکومتی نیستند. مگر حرف های اینها تأثیر خود را می گذارد آنهم زمانیکه برای گفتگو های صلح امید های وجود دارد که ممکن یک پروسه شروع شود پس در چنین حالات برگزاری این چنین نشست ها مفید تمام می شود."

انتظار می رود در هفته اول ماه مارچ گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح آغاز گردد اما طالبان تا حال در این مورد چیزی نگفته اند.

محمد شعیب فعال مدنی پاکستان می گوید، چنین معلوم می شود که طالبان در مقایسه به گذشته نسبت به گفتگوهای صلح موقف نرم دارند و به گفتگوهای صلح علاقه مندی دارند.

آقای شعیب به دخیل بودن چین در پروسه صلح افغانستان به نظر مثبت دیده می گوید که چین بالای افغانستان و بخصوص پاکستان تأثیر بیشتر داشته و احتمال بیشتر وجود دارد که روند آغاز شده برای گفتگو با طالبان نتیجه مثبت بدهد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG