لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

مهرداد: شمار مکاتب مسدود شده در افغانستان افزایش یافته است


در حالیکه افغانها از سال ها به این طرف بهای گزاف و جبران ناپذیر جنگ در این کشور را با تمام وجود شان می پردازند، وزارت معارف افغانستان می گوید که به دلیل گسترش ناامنی ها شمار مکاتب مسدود در کشور نیز افزایش یافته است.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که بر اساس بررسی های آنان شمار مکاتب مسدود شده در سال 1394 خورشیدی در نقاط مختلف کشور از 400 به بیش از 700 مکتب افزایش یافته است.

آقای مهرداد می گوید، هرگاه شدت درگیری های مسلحانه در سال 1395 افزایش یابد ممکن تأثیرات منفی بالای روند آموزش داشته باشد و ارقام مکاتب مسدود شده به مراتب بلند برود.

وی افزود:

" متأسفانه در پایان سال 1394 شماری مکاتب بسته بالا رفت، قبلاً بین چهارصد تا پنجصد مکتب بسته داشتیم اما شمار مکاتب بسته در پایان سال در سراسر کشور تا بیش از 700 مکتب بالا رفت. اگر وضعیت خوبتر شود طبیعی است که این مکاتب دوباره باز می شوند، ولی اگر جنگ ادامه پیدا بکند این نگرانی وجود دارد که شمار مکاتب بسته بالا برود."

بر اساس معلومات سخنگوی وزارت معارف، شماری زیادی از این مکاتب مسدود در ولایت های ناامن کشور از جمله هلمند، کندهار، غزنی، ننگرهار، کندز و برخی دیگر از ولایات است.

پیش از این وزارت معارف افغانستان گفته بود که به دلیل ادامه جنگ و تهدید طالبان مسلح در نقاط مختلف کشور، نزدیک به 500 مکتب مسدود اند.

این در حالیست که انجمن موسوم به قلم لار، ارقام ارائه شده جدید از مکاتب مسدود در کشور را نادرست خوانده می گوید که هم اکنون حدود 1300 مکتب در سراسر کشور مسدود است.

عطاالله ویسا، رئیس این انجمن روز سه شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که آنان اخیراً سروی های را در خصوص چگونگی مسدود شدن مکاتب در کشور انجام داده اند.

آقای ویسا می گوید که یافته های این سروی ها متفاوت از آنچه است که وزارت معارف کشور اعلام می دارد.

وی گفت:

" مسئله ناامنی ها و ارقامی که نشان دهنده 700 مکتب مسدود است را ما رد می کنیم، زیرا در تمام افغانستان در حدود 1250 الی 1300 مکتب بسته داریم و علت اصلی مسدود بودن این مکاتب هم بیشتر فساد است، در بیشترجا ها ناامنی سبب مسدود شدن مکاتب نشده است. مکاتب بسته هستند و پول آن به جا های دیگر می رود که همه ناشی از غفلت وزارت است."

سخنگوی وزارت معارف افغانستان هر چند در مورد اینکه مشخصاً چه تعداد اطفال به دلیل مسدود بودن مکاتب از درس و تعلیم به دور خواهند ماند معلومات نداد اما گفت که در سال 1395 یک میلیون اطفال جدید الشمول به مکاتب خواهند رفت.

با این همه ولسی جرگه افغانستان نیز نسبت به افزایش شمار مکاتب مسدود در کشور ابراز نگرانی می کند.

عبدالودود پیمان یک عضو کمیسیون امور معارف این جرگه، در صحبت با رادیو آزادی به مکلفیت های حکومت افغانستان در خصوص فراهم سازی زمینه های تعلیم و تربیه به اطفال این کشور اشاره کرد.

وی افزود:

" مسدود شدن مکاتب چه در گذشته و چه در حالی همه اش واقعاً موجب نگرانی مردم ما شده است، این محاسبه یی را که اینها کرده اند دقیق است، اگر جنگ ها پیشگیری نشود، در سطح رهبری وزارت دفاع انسان های که توان مدیریت جنگ را در شرایط فعلی دارند مقرر نشوند و تغییرات و تبدیلی ها نیآید، سال پیشرو رسوا تر و خراب تر خواهد بود."

شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان بدین باور اند که تداوم جنگ، بی ثباتی و مشکلات اجتماعی در افغانستان از بیسوادی و سطح سواد پائین منشع می گیرد.

آنان از حکومت می خواهند تا تلاش های زیادی را برای فراهم ساختن زمینه های آموزشی برای تمام اتباع کشور یکسان به خرچ دهد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG