لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

"افغانستان و روسیه علاقمند اند تا روابط شان وارد یک مرحله جدید شود"


اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه
اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه

وزارت مالیه می گوید که در سومین نشست رسمی کمیسیون مشترک اقتصادی افغانستان و روسیه روی توسعه تجارت میان هر دو کشور، بازار یابی برای کالاهای افغانی در مارکیت های روسیه، مسایل فرهنگی و بلند بردن ظرفیت های کارکنان افغان در امور انرژی و فواید عامه بحث خواهد شد.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان و روسیه علاقمند اند تا روابط تجارتی و فرهنگی هر دو کشور وارد یک مرحله جدید شده و انکشاف نماید:

" هدف نشست این است که ما بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشور روسیه تقویت ببخشیم بحث دوجانبه بالای مسایل تجاری، اقتصادی و مسایل تحصیلی صورت میگیرد با این ها تجار ملی روسیه نیز آمده اند تا با تجار ملی ما روی مضوعات تجارتی بحث کنند. "

آقای عبدالرحیم زی افزود که رهبری این نشست را که دو روز دوام خواهد کرد، از جانب افغانستان اکلیل حکیمی وزیر مالیه و از جانب روسیه رینارد شگافوف هیئت اقتصادی و تجارتی آن کشور به عهده دارد.

نخستین نشست مشترک اقتصادی میان افغانستان و روسیه در سال 2012 میلادی در مسکو و دومین نشست مشترک اقتصادی میان این دو کشور در سال 2013 میلادی در کابل برگزار شده است.

در عین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید آنان با در نظر داشت خواست روسیه میتوانند همه ساله هزاران تن میوه خشک، تازه و محصولات زراعتی را برای این کشور آماده سازند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به تجارت و سرمایه گذاری ما باید توجه شود روسها در بخش ساختمان، ترانسپورت، و معادن سرمایه گذاری کنند در صورت که شرایط برای شان مساعد شود در افغانستان سرمایه گذاری می کنند آنان همچنان علاقه دارند تا از میوه های تازه استفاده کنند و ما تقریباً نیم میلیون تن میوه تازه و در حدود شصد میلیون تن میوه خشک سالانه تهیه کرده می توانیم. "

برای توسعه تجارت میان افغانستان و روسیه در گذشته ها نیز تلاش های صورت گرفته است اما گفته می شود که اکنون علاقمندی در این راستا بیشتر شده است.

در حال حاظر افغانستان بیشتر با کشور های چون پاکستان، ایران، چین، هند و با برخی کشور های آسیای میانه و آسیای جنوبی روابط تجارتی و ترانزیتی دارد.

اما تجار افغان به این باور اند که انکشاف روابط تجارتی افغانستان با روسیه، باعث توسعه اقتصاد این کشور خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG