لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

لست نیازمندی های وزارت دفاع افغانستان تهیه و به چین سپرده می‌شود


پس از نشان دادن آماده گی مقامات چین در بخش کمک نظامی به افغانستان اکنون وزارت دفاع این کشور میگوید، هیئت بخاطر تهیه لست نیازمندی های این وزارت موظف شده و به کارش آغاز کرده است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این هیئت از مسئولان بخش های مختلف تشکیل شده است:

" هیئت تعین شده روی نیازمندی های وزارت دفاع که در کدام رشته و کدام مسلک و کدام صنف چه ضرورت است، لست همین نیازمندی ها تا اکنون به آخر نرسیده و امیدوار هستیم تا اخیر هفته آینده نیازمندی های ما لست شود و به وزارت دفاع تقدیم شود. "

این اقدام پس از آن صورت میگیرد که روز دوشنبه لوی درستیز جمهوری چین در سفرش به افغانستان از کمک های کشورش در بخش نظامی به این کشور آماده گی نشان داد.

در یک اعلامیه ریاست اجرائیه حکومت آمده است که فان فین هوی از مقامات وزارت دفاع در خواست کرده تا لست نیازمندی های شان را به وی سپرده و کشورش مطابق آن اقدام نماید.

سلسله کمک های نظامی به افغانستان از سوی برخی کشورهای جهان اخیراً شدت گرفته و این کشورها تلاش دارند یکی پی دیگر تجهیزات و وسایل نظامی را در اختیار حکومت افغانستان قرار بدهند.

به تازه گی کشور روسیه ده هزار میل کلاشنیکوف و مهمات روسی را طی مراسمی در کابل به حکومت افغانستان سپرد.

پیش از آن هندوستان نیز چهار بال هلیکوپتر را به حکومت افغانستان تسلیم داد تا در عملیات های نظامی از آن استفاده شود.

از سوی دیگر مقامات وزارت دفاع چند روز قبل گفتند، که طیاره های بی پیلوت بنام (سکن ایگل) کمک ایالات امریکا در حال رسیدن به افغانستان می باشد.

کارشناسان افغان کمک ها در بخش نظامی به افغانستان را ستایش کرده و از وزارت دفاع میخواهد تا در لست که به جانب چین فرستاده میشود بیشتر روی سلاح های سنگین و تجهیزات در بخش قوت های هوایی فکر شود.

باری عارض یکی از این کارشناسان در مورد گفت: " لست که تهیه می شود شامل سلاح های سنگین و در قسمت قوای هوایی کشور باشد بخاطری که افغانستان فعلاً در قدم اول به تجهیزات هوایی بیشتر ضرورت دارد. "

آقای عارض تاکید میکند که تا حال از سلاح های چینایی در افغانستان استفاده صورت نگرفته و نیاز است به منظور استفاده درست از آن به تریننگ و آموزش نیروهای افغان نیز توجه شود.

مقامات چینایی در حالی خواهان تهیه لست نیازمندی های افغانستان در بخش نظامی شده است که وزارت دفاع افغانستان از گرفتن آماده گی ها برای آغاز عملیات های تهاجمی به هدف سرکوب مخالفان مسلح در مناطق مختلف کشور در بهارسال آینده سخن گفته اند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG