لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

متارکه اخیر در سوریه، خشونت ها را کاهش داده است


متارکه اخیر که به کمک روسیه و امریکا در سوریه ایجاد شد، خشونت ها را در این کشور کاهش داده و بسیاری از ساکنان یک قریه طرفدار حکومت را امیدوار ساخته است که به زنده گی عادی خود برگردند.

اما تامین آتش بس طولانی در سوریه دشوار و همراه با چالش هاست، زیرا گروه های شورشی مانند داعش وجبهه النصره که شاخه از القاعده است، در آتش بس که در مذاکرات سوریه در نظر گرفته شده شامل نیستند.

با وجود کاهش خشونت ها پس از متارکه بین روسیه و امریکا، در نتیجهء یک انفجار موتر بمب روز چهار شنبه هژده جنگجوی یک گروه شورشی که حمایت امریکا را با خود دارد در سوریه کشته شدند.

در حالیکه در یک حمله غافلگیرانهء نیرو های کُرد به رهبری سوریه مناطق استراتیژیک شهر حلب از کنترول گروه داعش بیرون شد.

وزیر دفاع روسیه در تلاش برای حفظ متارکه گفته است که یک مرکز هماهنگی را ایجاد کرده که در آن ده ها افسر با گروه ها مخالف و مقامات محلی ملاقات می کنند تا آنها را برای حفظ آتش بس تشویق کنند.

خبرگزاری اسوشیتید پرس می گوید، به عنوان بخشی از این روند، برخی از رهبران محلی سوریه سندی را امضاء کرده اند که در آن تعهد خود به رعایت از آتش بس و حمایت از کنترول دولت بر مناطق شان را در بدل تامین امنیت و کمک های دیگر ابراز کرده اند.

شماری از خبرنگاران روز چهارشنبه به کمک روسیه از قریه معرزاف واقع در شهر حما که تحت کنترول حکومت قرار دارد دیدن کردند.

علی آتی محمد یکتن از ساکنان قریه معرزاف به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفت: " امیدواریم که این متارکه منطقه ما را مصون بسازد و ما همه از روسیه بسیار سپاس گذار هستیم. "

در همین حال انتونی بلینکن معین وزارت خارجه ایالات متحده امریکا روز گذشته طی یک نشست خبری در ژینو در مورد وضعیت در سوریه گفت:

" امیدواری وجود دارد تا بتوانیم توقف به میان آمده در خصومت ها در سوریه را حفظ کرده و آنرا عمیقتر بسازیم تا این واقعاً پایان خصومت ها در آن کشور باشد، و همچنان ارائه کمک های بشر دوستانه را افزایش خواهیم داد. در آن بخش نیز ما شاهد پیشرفت ها در طول هفته بودیم، در ابتدا تنها مناطق که در توافق تعیین شده بودند در نظر بود اما اکنون تلاش ما برای رسیدن به مناطق است که رسیدن به آنجا سخت است و جمعیت آن تحت محاصره قرار دارد تا ما مطمین شویم که کمک ها به دسترس آنها نیز برسد. "

موافقه روی متارکه میان سوریه و امریکا به میانجیگری ملل متحد، شنبه گذشته به میان آمد و این دو کشور از طریق مراکز نظارت در لاذقیه، واشنگتن، مسکو، عمان و جینیوا آنرا پی گیری میکنند.

XS
SM
MD
LG