لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

نتایج نشست اقتصادی افغانستان و روسیه در کابل اعلام شد


وزارت مالیه نتایج نشست مشترک افغانستان و روسیه که هدف آن گسترش روابط تجارتی و بازسازی افغانستان گفته شده است را مهم میخواند.

این نشست دو روزه روز پنج شنبه در کابل پایان یافت.

با این همه اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان میگوید در این نشست، دو کشور روی چگونگی روابط تجارتی، آغاز پروژه های بازسازی، بلند بردن ظرفیت های کاری افغانها و چگونگی ادامه همکاری های فرهنگی و آموزشی میان دو کشور گفتگو و تفاهم شده است:

" من باور کامل دارم که، این تصمیم برای دو کشور سودمند بوده میتواند و در بخش فرهنگی، اقتصادی و تجارتی نقش سازنده یی خواهد داشت و این تعهد همکاری ها نشان میدهد که روسیه همکار خوبی برای مان بوده است. "

نخستین نشست مشترک میان افغانستان و روسیه در سال 2012 میلادی در مسکو برگزار شد و در سال 2013 میلادی کابل میزبان دومین نشست مشترک این دو کشور بود.

پیش از این نیز تلاش های به هدف گسترش روابط تجارتی و بازسازی میان افغانستان و روسیه صورت گرفته است؛ اما در ماه های اخیر این تلاش ها از سوی دو کشور بیشتر دیده شده است.

با این همه، "یوری سیتیورین" رئیس هیئت روسی که در پایان نشست مشترک روسیه و افغانستان سخن میزد به گسترش روابط میان دو کشور تاکید ورزید و تعهد کرد که روسیه هرگونه موانع را از سر راه همکاری های تجارتی و اقتصادی دوکشور برخواهد داشت:

" به هر پیمانه که حکومت و شرکت های روسی توانایی همکاری را داشته باشند، این را مسئولیت خود میدانند که با افغانستان در این بخش همکاری و کمک کنند تا این کشور به اهداف خود در بخش تجارت و ساخت زیربناها دست یابد. "

این هیئت روسی همچنان میگوید کشورش تلاش می ورزد تا پولی را که افغانستان از آن قرض دار است، نیز کاهش دهد.

از سوی دیگر مقام های افغان میگویند که روسیه در بخش ساخت شهرک های رهایشی و فعال سازی دوباره ترانسپورت افسوتر تعهد کرده است.

افغانستان در حال حاضر، با هند، پاکستان، ایران، چین، آسیای جنوبی و آسیای مرکزی روابط تجارتی دارد.

اما خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید گسترش روابط تجارتی با روسیه، میتواند منتج به بهبود اقتصاد کشور گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG