لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

بریتانیا، فرانسه، روسیه و جرمنی در تلاش ختم جنگ در سوریه اند


رهبران کشورهای بریتانیا، فرانسه، روسیه و جرمنی تعهد نمودند که برای حل بحران سوریه روی یک پروسه دوامدار صلح کار می کنند.

سخنگوی صدراعظم بریتانیا می گوید، دیوید کامیرون در یک کنفرانس تلیفونی با روسای جمهور فرانسه و روسیه و همتای جرمنی اش، روی طرحی در رابطه به پایان بحران سوریه گفتگو کرد.

کریملین هم در یک اعلامیه گفت که رهبران چهار کشور توافق نمودند که برای حل بحران سوریه از یک نقشه راه حمایت کنند.

همزمان با این، یک گروه از اپوزیسیون سوریه می گوید، حکومت دمشق به تحرکات نظامی برای تصرف مناطق دیگر دوام داده و در صورتی که دمشق و متحدین آن بدین گونه به حملات شان ادامه دهند تأمین آتش بس در سوریه، غیر ممکن خواهد بود.

جیش الاسلام یک گروه مهم اپوزیسیون سوریه، این مطلب را بیان کرده است.

در آتش بس که از شنبه گذشته به این سو، در سوریه نافذ شده، گروه های تروریستی مانند، داعش و النصره شامل آن نبوده و حملات بر علیه آنها ادامه دارند.

پس از تأمین آتش بس در سوریه از هفته گذشته به بعد، جنگ ها کاهش یافته، اما شورشیان مخالف رژیم بشار اسد می گویند، حکومت به حملات خود در خطوط مقدم مهم و ستراتیژیک جبهه، ادامه می دهد.

در این حال، اپوزیسیون حکومت سوریه همچنین در مورد اینکه آیا در گفتگو های پلان شده نهم ماه مارچ در باره پایان جنگ سوریه اشتراک می کنند و یا نه، تا هنوز تصمیم نگرفته اند.

اما محمد الوش رئیس دفتر سیاسی گروه جیش الاسلام سوریه در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت، نیرو های رژیم مناطق جدید را تصرف کرده و آنها در جریان اشغال مناطق جدید از طیارات جنگی و هر نوع سلاح دیگر استفاده کرده اند.

موافقت روی آتش بس سوریه، اولین توافق در پنج سال جنگ در این کشور به شمار می رود.

در نتیجه جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 میلادی به این سو، دو نیم صد هزار نفر کشته شده و میلیون های تن دیگر به کشور های همسایه سوریه، بیجا و آواره شده اند.

ستیفین دی مستورا نماینده خاص سازمان ملل متحد برای سوریه روز پنجشنبه گفت، آتش بس در سوریه ادامه دارد و اما هر لحظه امکان نقض آن می رود.

XS
SM
MD
LG