لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

جزئیات گفتگوهای صلح با ولسی جرگه در میان گذاشته نشده است


انتظار میرود در آینده نزدیک گفتگو های صلح رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در اسلام آباد آغاز گردد اما هیئت اداری ولسی جرگه می گوید که در این مورد جزئیات با آنان در میان گذاشته نشده است.

عبدالرؤف انعامی منشی اول این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند در این اواخر تلاش های صلح بیشتر شده است اما مطمئین نیست که این تلاش ها نتیجه یی در پی داشته باشد.

آقای انعامی گفت، اگر در مذاکرات صلح پیشرفت قابل ملاحظه صورت گرفته باشد، چرا از نظر آنان و مردم به دور نگهداشته شده است.

وی افزود:

"اگر موضوعات خوش آیند برای مردم افغانستان بوده باشد این مسئله شاید حتی مطبوعاتی شود و مردم افغانستان بخصوص شورای ملی در جریان قرار بگیرد، ما در حال حاضر هیچگونه معلومات از پیشرفت ها در روند صلح نداریم."

خیر الله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی تاریخ دقیق گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح را روشن نساخت، اما گفت که بر بنیاد فیصله نشست چهار جانبه گروه هماهنگ کننده باید این گفتگوها تا پنجشنبه آینده برگزار شود.

در این میان شورای عالی صلح افغانستان از پیشرفت ها در روند گفتگو های صلح حرف زده و امیدوار است که در نتیجه همین پیشرفت ها راه حل صلح آمیز برای معضل کشور دریافت شود.

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا به رادیو آزادی این ادعا را بی بنیاد خواند که گویا مردم را از روند گفتگوهای صلح دور نگهداشته اند و یا در این روند پیشرفتی صورت نگرفته است.

وی گفت:

" مسایل مهم نیست که از ملت و مردم پنهان نگهداشته شود همین جریان است که مردم و منطقه از آن خبر دارند هیئت جدید شورای عالی صلح که تعیین شده است هر پیشرفت و مذاکره که صورت بگیرد انشاالله من و دیگر معاونین و روسا در مورد با ملت صحبت خواهیم کرد."

مرحله چهارم مذاکرات چهار جانبه به هدف دریافت راهکار صلح به تاریخ چهارم حوت در کابل برگزار شد.

اشتراک کننده گان این نشست به این نتیجه رسیدند که باید گفتگو های مستقیم صلح با طالبان در هفته اول ماه مارچ آغاز شود.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی گفته است که برای آغاز گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح هیچگونه پیش شرط پذیرفتنی نیست.

همچنان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به تازه گی گفت که در مذاکرات صلح هیچ معامله پنهانی صورت نخواهد گرفت.

در حالیکه مقامات افغان به زودی از آغاز گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح حرف میزنند، این گروه مذاکرات با حکومت افغانستان را رد کرده است.

گروه طالبان امروز "شنبه" با نشر اعلامیه یی گفته است که امریکا نیروهای تازه نفس به افغانستان می فرستد، به حملات هوایی اش ادامه می دهد و در عملیات شبانه نیز سهم دارد.

در اعلامیه همچنان آمده است که حکومت افغانستان نیز در ولایات مختلف عملیات اش را گسترش داده و در کنار آن به تبلیغات مذاکرات با طالبان به قوت ادامه می دهد.

طالبان در اعلامیه شان گفته اند که از آغاز نشست چهار جانبه در باره صلح دفتر سیاسی این گروه در جریان نبوده و ملا اختر محمد منصور رهبر این گروه به کسی وظیفه نه سپرده تا در این مذاکرات اشتراک کند.

طالبان در این اعلامیه یکبار دیگر بر شرایط قبلی شان که در نشست غیر رسمی پگواش در قطر مطرح شده است، تأکید کرده اند.

با این همه سمیع الله ریحان آگاه امور سیاسی هر چند به روند جاری گفتگو های صلح خوشبین است اما نگرانی وی این است که مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان در اسلام آباد به دور از نفوذ پاکستان انجام نخواهد شد.

وی بدین باور است که اگر مذاکرات رو در رو با طالبان مسلح بجای پاکستان در قطر یا کشور سوم صورت گیرد نتیجه آن موثرتر خواهد بود.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG