لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

نوری: کار روی پروژۀ تاپی در سه محور جریان دارد


مسئولین وزارت معادن و پترولیم افغانستان می گویند که کار روی امضاء تفاهمنامه های لازم، استخدام افراد حرفوی در یک تشکیل جدید این وزارت و ادامه برنامه های آگاهی دهی که از کارهای اساسی اند، در خصوص پروژه تاپی در کشور بگونه منظم جریان دارد.

محی‌الدین نوری سخنگوی این وزارت روز یک شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر کار روی پروژه تاپی همین گونه ادامه یابد این پروژه در سال 2020 میلادی به گونه کامل تکمیل خواهد شد.

وی گفت:

" بخاطر پیش برد پروژه تاپی در سه محور کار جریان دارد تا کنون که صحبت می کنیم وضعیت به شکل نورمال پیش رفته حتی شدت گفتگو ها در یک سال گذشته بین چهار کشور به اندازه بوده که سبب اطمینان خاطر برای ما شده است که حالا در همین شرایط اگر پیش برویم این پروژه در سال 2020 میلادی ختم خواهد شد و ما شاهد عبور گاز خواهیم بود و امیدواریم که به همین شکل که پیش رفته ادامه یابد."

آقای نوری افزود که هفته گذشته نشستی در رابطه به تفاهمنامه های سرمایه گذاری، مقررات سیستم پایپ لاین گاز، مسایل ترانسپورتی و غیره در استانبول ترکیه برگزار شد که به گفته وی از موارد اساسی پروژه تاپی را تشکیل می دهد.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان هم چنان گفت که برنامه های آگاهی دهی با همکاری علمای دین، متنفذین قومی، روسای شورا های انکشافی و مردم محل در هرات عملی شده و قرار است در ولایت های کندهار، فراه، هلمند و نیمروز نیز ادامه یابد.

مسئولین وزارت معادن و پترولیم افغانستان می گویند، یکی از بخش های که در سال 2016 میلادی اجرا خواهد شد، بخش هماهنگی امنیتی است که به گفته آنان ارگان های امنیتی کشور از تأمین امنیت پروژه تاپی اطمینان داده اند.

هزینه پروژه تاپی شش تا هفت میلیارد دالر تخمین شده است اما گفته شده که ممکن این رقم نظر به نوسانات بازار مالی تغییر یابد.

کار پروژه تاپی در 22 ماه قوس سال جاری بگونه رسمی آغاز گردید و قرار است این پروژه از راه افغانستان گاز ترکمنستان را به پاکستان و هند انتقال دهد.

این پروژه 1800 کیلومتر طول دارد که حدود 735 کیلومتر آن از خاک افغانستان می گذرد.

حکومت افغانستان پیش از این گفته است که این کشور همه ساله از این پروژه حدود 400 میلیون دالر بگونه مستقیم بدست خواهد آورد.

در این حال برخی از کارشناسان اقتصادی در پیوند به موفقیت پروژه تاپی در کشور روی همکاری های مردم با حکومت تأکید می کنند.

سیف الدین سیحون یکی از این کارشناسان گفت:

"درست است که چالش های در مسیری وجود دارد نا امنی ها و عواملی اند که در داخل کشور با این پروژه مخالف هستند که هدف شان سنتی و عقب نگهداشتن این جامعه است که همه این ها موانع هستند اما اگر اراده و همکاری مشترک بین مردم و حکومت وجود داشته باشد این همه چالش ها بالاخره در برابر پیشرفت اقتصادی عقب می مانند."

آقای سیحون به حکومت افغانستان پیشنهاد می کند که در همکاری با مردم، نهاد های امنیتی و کشورهای منطقه در قسمت امنیت پروژه تاپی توجه جدی نموده و مکلفیت اش را در راستای منافع درازمدت این پروژه درک کرده و از آن بگونه درست مدیریت کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG