لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

اشرف غنی: با گروه‌های صلحجو، صلح میکنیم با جنگجویان، مقابله


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می گوید، حکومت برای آوردن صلح اراده جدی دارد اما در برابر گروه های که به جنگ ادامه می دهند، می جنگند.

هر چند امیدواری ها برای آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح بیشتر شده است اما حاضر نشدن طالبان در این مذاکرات شاید این روند را متأثر کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به روز یکشنبه در مراسم افتتاح سال ششم دور شانزدهم شورای ملی گفت، برای آوردن صلح اراده محکم دارد اما در برابر کسانیکه به جنگ ادامه می دهند حکومت آماده گی کامل دارد.

رئیس جمهور غنی گفت:

" من برای رفع نگرانی های برخی افراد به وضاحت می گویم که برای آوردن صلح امید داریم و تلاش می کنیم و غافل نیستیم، برای مقابله در برابر کسانیکه جنگ را تحمیل می کنند، آماده هستیم."

مقام های افغان می گویند که انتظار دارند گفتگو های مستقیم با طالبان در تاریخ دهم تا پانزدهم ماه جاری میلادی در اسلام آباد آغاز شود اما طالبان فرستادن نماینده گان شان را به گفتگوهای رو در رو رد کرده اند.

در اعلامیه طالبان که به رسانه ها فرستاده شده، بار دیگر بر شرایط قبلی شان برای انجام مذاکرات با حکومت افغانستان تأکید کرده اند و پروسه صلح را بی فایده خوانده اند.

از سوی هم شورای عالی صلح اعلامیه اخیر طالبان را متأثر کننده خوانده است.

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان و این شورا تلاش های صلح شان را ادامه می دهند.

وی می گوید، اگر گفتگو های صلح نتیجه ندهد انان فیصله دوم نشست چهار جانبه را که همانا ادامه جنگ است در پیش می گیرند.

وی افزود:

" در نشست گروه هماهنگی چهار جانبه که در کابل برگزار شد فیصله شد در برابر گروه های که روند صلح را حمایت نمی کنند و در این روند دخیل نمی شوند، انتخاب نظامی را در پیش می گیریم."

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه می گوید با توجه به وضعیت فعلی باور مند نیست که گفتگو های صلح به زودی نتیجه بدهد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حضور القاعده، داعش، جنگجویان کشورهای آسیای میانه، طالبان پاکستانی، طالبان افغان و حزب اسلامی را از عوامل شش گانه ادامه جنگ در افغانستان یاد کرد و گفت، حکومت تنها با طالبان و حزب اسلامی گفتگو می کند و با دیگر گروه ها مبارزه خواهد کرد.

اما شماری از اعضای شورای ملی و افغان ها می گویند، اگر گفتگو های صلح با طالبان و حزب اسلامی به موفقیت هم برسد باز هم کاهش خشونت ها در افغانستان به این زودی دشوار خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG