لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

خانم وسیله با 8 کودک خورد سال، چگونه زنده گی میکند؟


میگویند: در زمان های گذشته وقتی یکی از اتباع کشور چه زن و یا مرد، حقوقش پامال میگردید، مسئولان حکومت آنوقت از وی جویای احوال میشدند و حق به حقدار میرسد. اما امروزه با وجود فراهم شدن سهولت ها برای اکثر مردم، ارگانهای گزارش دهی، دادخواهان حقوق زن، قانون و امثال این باز هم در گوشه های از شهر و ولایات افغانستان زنانی را داریم که به نحوی حقوق شان نادیده گرفته شده است و در چهار راه نامعلوم زنده گی نالان و سرگردان اند.

چنین زنان شاید در هر گوشه و کنار شهر و ولایات افغانستان خیلی زیاد موجود باشد. اما سخن اینجاست که تا بکی و چرا به حال شان پرداخته نمیشود؟

وسیله زنی از ولایت لوگر که در حدود سی و پنج سال عمر دارد، اما با سپری نمودن مشکلات و غمهای فراوان زنده گی بیشتر از سن و سالش افسرده و شکسته تر مینماید، وی خواندن و نوشتن را بلد نیست با هشت کودکش در یک خانهء کاهگلی و نمدار بی در و دروازه زنده گی میکند. وی میگوید شوهرش سه سال میشود که در زندان به سر میبرد نه جرمش معلوم است و نه مکافات، بیست سال قید برایش تعین شده است.

این خانم میگوید: از روی ناچاری با پول ناچیز کار کشمش پاکی دخترکم شب و روز را میگذرانیم. زیرا من خواندن و نوشتن بلد نیستم همچنان از سبب نگهداری کودکان خوردسالم مجبور به خانه باشم و از دیگر کودکانم وارسی نمایم:

" پسرم از روی کثافات با جمع کردن کاغذ ها و پلاستیک و فروش آن در حدود سی چهل افغانی بدست می آورد که از پول آن نان خشک و یا صابون برای شستن لباس و فرزندانم میخرم. سه هزار افغانی باید کرایهء خانه را ماهانه بپردازم. بیشتر اوقات پول کرایه را تا ما ها پرداخته نمیتوانم که با رفتار تند صاحب خانه مواجه میشوم. از این رو مجبورم شبها کودکانم را گرسنه و تشنه بخوابانم و اما پول کرایهء خانه را پسانداز نمایم. "

خانم وسیله میگوید: من یک مادر هستم از اینکه شبها کودکانم گرسنه به خواب میروند و حسرت داشتن لباس نو و غذای خوب از سالها به اینسو یکی از رویاهای شان شده تحملش برایم خیلی مشکل است. اما جز دعا و گریه کاری از دستم ساخته نیست.

این در حالی است که به خاطر بزرگداشت از تاریخ هشت مارچ روز جهانی زن بیش از ده سال در افغانستان نیز با مصارف کلان و دایر نمودن مجالس مجلل و تحفه دادن ها از این روز تحلیل به عمل آمده و میآید. اما سوال در اینجاست که چگونه میتوان از روز جهانی زن به مثابهء برداشتن دیوار ضخیم مشکلات از راه زنان افغان استفاده کرد و از حالشان با خبر بود؟

خانم وسیله با 8 کودک خورد سال، چگونه زنده گی میکند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:36 0:00
لینک مستقیم

تهیه کننده: عفیفه ساکب

XS
SM
MD
LG