لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

چین امیدوار است گفتگوهای صلح افغانستان به زودی آغاز شود


چین می گوید: امیدوار است که حکومت افغانستان، طالبان و همچنان طرف های دخیل در روند صلح این کشور تلاش کنند تا هرچه زودتر از سرگیری گفتگو های صلح آغاز شود.

آژانس خبری سینهوا گزارش داده می گوید، هنگ لی وزیر خارجه چین در یک نشست خبری روز دو شنبه گفت، کشورش از روند صلح افغانستان به رهبری افغانها که از سوی افغانها راه اندازی شود، حمایت می کند.

وی همچنان افزود: گروه هماهنگی چهار جانبه برای ایجاد شرایط مطلوب به مذاکرات مسقیم میان حکومت افغانستان و طالبان کار کرده و سعی نمود تا در پیشرفت روند صلح افغانستان نقش مثبتی را ایفاء کند.

هنگ لی در ادامه گفته است، طالبان یک بخشی مهم از روند صلح افغانستان است و چین امیدوار است که تمام طرف ها مشترکاً کار کرده و متوجه نگرانی های همدیگر شوند و همچنان تلاش های خود برای از سرگیری مذاکرات را ادامه دهند.

وزیر خارجه چین در حالی از ادامه تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان سخن زده است که گروه هماهنگی چهارجانبه که یک جانب آن چین هم است در دور چهارم نشست چهار جانبه که در کابل برگزار شد گفتند که مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در هفتهء اول ماهء مارچ راه اندازی خواهد شد.

اما گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور با نشر اعلامیهء بروز شنبه اشتراک در این مذاکرات را رد کرد.

هنگ لی وزیر خارجه چین می گوید، کشورش آماده است تا در ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان تحت شرایط احترام به حاکمیت افغانستان و خواست گروه های دخیل یک نقش سازنده را ایفاء کند.

XS
SM
MD
LG