لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

ریاست اجرائیه برای حل مشکلات زنان، برنامه های عملی را آغاز کرده است


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

با آنکه گفته می شود در حال حاضر حدود سی درصد کارکنان ادارات دولتی افغانستان را زنان تشکیل میدهند، اما اکثر آنان از آزار و اذیت در این ادارات شکایت داشته اند.

اکنون ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید که برای حل مشکلات زنان در ادارات دولتی، برخی برنامه های عملی را آغاز کرده است.

عبدالله عبدالله روز سه شنبه در نشست به مناسبت تجلیل از روز جهانی زن در کابل گفت که برای جلوگیری از آزار و اذیت زنان در محیط کاری، هدایات روشن به مسئولین داده شده است:

" هدایات بسیار واضح و روشن به مسئولین ادارات داده شده است که به هیچ صورت در محیط کاری آزار زنان قابل تحمل نیست غیر اسلامیست غیر اخلاقیست و غیر انسانیست. "

آقای عبدالله یک بار دیگر تاکید کرد که دست آورد های چهارده ساله زنان کشور هرگز قربانی نخواهد شد.

در این حال بی بی گل غنی همسر رئیس جمهور غنی در این نشست گفت که حکومت برای مساوات جنسیتی روی ایجاد یک کمیته کار می کند:

" برای بهبود وضعیت جندر در ادارات دولتی، جلوگری از آزار و اذیت جنسی و ساخت مقرره به هدف دسترسی به عدالت به رهبری سرور دانش معاون رئیس جمهور روی ایجاد یک کمیته کار جریان دارد. "

به اساس معلومات وزارت زنان افغانستان، هم اکنون 27 درصد زنان در شورای ملی، 27 درصد در ادارات دولتی، 4 درصد در کابینه، 10 درصد در ادارات دولتی، 41 درصد در معارف و 21 درصد در بخش تحصیلات عالی کشور حضور دارند.

با این همه دلبر نظری وزیر زنان افغانستان نا امنی را چالش عمده سر راه کار و فعالیت زنان این کشور عنوان می کند.

وی ابراز نگرانی می کند که مبادا ادامه نا امنی ها سبب ضایع شدن دست آورد های چندین ساله زنان افغان شود:

" روی هم رفته نگرانی از این است که به اثر نا هنجاری ها و نا ملایمت های اوضاع امنیتی کنونی سبب گردد که دست آورد های یک و نیم دهه برای بهبود وضعیت زنان از دست نرود. "

این در حالیست که هیئت دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان گفته که زنان این کشور با همه دست آورد ها و پیشرفت ها، هنوز هم با برخی محدودیت ها مواجعه اند.

تبعیض جنسیتی، بیسوادی، نبود حاکمیت قانون و برخی موارد دیگر از عوامل آزار و اذیت زنان افغان در محیط کاری عنوان می شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG