لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

یک قوماندان ارشد داعش در حمله هوایی امریکا در سوریه کشته شد


مقامات وزارت دفاع امریکا میگویند، در اثر حملات هوایی امریکا هفته گذشته احتمالاً یک قوماندان ارشد داعش به نام عمر ال شیشانی یا چیچنیایی با 12 جنگجوی دیگر داعش کشته شدند.

مقامات گفته اند که این حمله به روز جمعهء گذشته توسط چندین حملهء هوایی به شمول طیاره های بی پیلوت صورت گرفت.

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع امریکا میگوید، این حمله در نزدیکی ال شدادهء سوریه که یک قرارگاه اسبق داعش بود رخ داد. این محل در ماه فبروری از سوی نیروهای دموکراتیک کرد به حمایت امریکا گرفته شد.

پیتر کوک گفت، این رهبر داعش که نام اصلی اش تارخان باتیراشویلی می باشد چندین پست ارشد نظامی را در حلقه داعش به شمول پست وزیر جنگ در اختیار داشت و در رقهء سوریه مستقر بود.

کوک گفت، زمانی که حمله صورت گرفت شیشانی در منطقه ال شداده بود تا جنگجویان داعش را که تازه با چندین شکست از سوی نیروهای محلی به حمایت امریکا مواجه شده بودند، دوباره بسیج سازد.

کوک گفت پنتاگون هنوز هم در مورد نتایج حملات روز جمعه تحقیقات میکند.

شیشانی یکی از صدها جنگجوی سرسخت چیچنایی در سوریه بود. وی چیچین نژاد و از درهء پانکیسی منطقه قفقاز گرجستان بود. این دره مرکز چیچین های گرجستان است و زمانی قرارگاه مهم تندروان بود.

پیتر کوک، ال شیشانی را یک رهبر کارکشته و آب دیدهء جنگی و یکی از توانا ترین قوماندانان داعش خواند که دارای تجربه جنگهای عراق و سوریه بود.

کوک گفت، مرگ شیشانی توانایی داعش را در بخش جلب و جذب تندروان خارجی مخصوصاً از مناطق چیچنیا و قفقاز ضربه خواهد زد.

یک مقام ارشد امریکایی که از عملیات روز جمعه آگاهی دارد گفته است، ال شیشانی چیچین در سال 2006 وارد اردوی چیچنیا شده و در سال 2008 علیه نیروهای روسی در اوسیتیای جنوبی مقابله میکرد و بخش از قوای خاص بود.

وی در سال 2012 به معاذیر صحی از اردو برید و در سال 2012 راهی استانبول شده، از آنجا به سوریه رفته و شورشیان را علیه حکومت بشار اسد رهبری میکرد.

قابل ذکر است که وزارت خارجه امریکا یک جایزه 5 میلیون دالری را برای سر الشیشانی تعین کرده بود.

XS
SM
MD
LG