لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

هند با افغانستان، تفاهمنامه های 92 پروژه کوچک انکشافی را امضا کرد


هند در نظر دارد تا نود و دو پروژه انکشافی کوچک را در آن ولایات افغانستان عملی کند که در سال های اخیر از کمک های جهانی کمتر بهره مند شده اند.

منپریت وهورا سفیر این کشور در افغانستان روز چهارشنبه از ارگان های تطبیق کنند این پروژه ها خواست تا در کوتاه مدت برای عملی کردن این پروژه ها تلاش کنند:

" پروژه های کوچک انکشافی به گونه عاجل برای نفع جامعه دیزاین شده است، من از همه ارگان های تطبیق کننده می خواهم تا تلاش کرده و این پروژه ها را هرچه زودتر و مثمرتر که امکان دارد عملی کند. "

این پروژه ها نزده اعشاریه بیست و چهار میلیون دالر هزینه بر میدارد و تمرکز آن به پیشرفت ها در ولایات است.

این پروژه ها از سوی وزارت های معارف، تحصیلات عالی، زراعت و مالداری، فواید عامه، انرژی و آب، امور زنان، کار و امور اجتماعی، صحت عامه و مهاجرین و عودت کننده گان و ریاست های ارگان های محل و تربیت بدنی عملی خواهد شد.

سفیر هند افزود که انتظار می رود تا در آینده نزدیک کار هشتاد و هفت پروژه انکشافی دیگر که بیست و پنج میلیون دالر هزینه می بردارد نیز تکمیل و در افغانستان تطبیق خواهد شد.

نارندرا مودی صدراعظم هند در سفرش به افغانستان تعهد کمک دوصد میلیون دالر را تا سال 2020 میلادی در بخش های انکشافی با افغانستان کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی روز چهارنشنبه که در مراسم امضای تفاهمنامه های این پروژه های حضور داشت گفت، در عملی ساختن این پروژه ها باید به تاثیرات دراز مدت آن توجه شود:

" با در نظرداشت این که از این کمک ها در مطابق با اولویت های انکشافی استفاده می شود، بسیار مهم است که در تشخیص و تطبیق آن پایدار بودن تاثیرات توسعه وی و انکشافی پروژه ها از طرف ادارات مربوط در نظر گرفته شود. "

هند از سال 2001 میلادی تا کنون در بخش های صحی، معارف، زراعت و دیگر بخش های زیربنایی بیشتر از دو میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده است.

بند سلما، ساختمان شورای ملی افغانستان و بندر چاه بهار برای رشد روابط تجارتی از بزرگترین نمونه های کمک هند با افغانستان است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG