لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

کار بازسازی قصر دارالامان، سال آینده آغاز می گردد


مسئولان وزارت شهر سازی افغانستان میگویند، گروه مشورتی متشکل از مهندسان داخلی و خارجی کوشش دارند تا قصر دارالامان در شهر کابل به شکل سابقه و تاریخی آن بازسازی گردد.

سید ضیا حسینی مشاور وزارت شهرسازی و مسئول پروژه بازسازی قصر دارالامان میگوید این قصر در پنج مرحله که مشمول مطالعه سروی و طراحی نقشه ها، تحکیمات اساسی، تزئینات داخلی، تزئینات خارجی و بهره برداری آن میباشد بگونه اساسی باز سازی میشود.

آقای حسینی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد آغاز کار عملی قصر دارالامان چنین گفت:

" نقشه های اولیه تقریباً هشتاد درصد کارش خلاص شده و فکر میکنم که در اواسط حمل کار اجرائی پروژه آغاز گردد، بودجه که برای پروژه در نظر گرفته شده با اینکه یک آبده تاریخی است بین شانزده و نیم تا بیست میلیون دالر است و زمان ساخت آن بین سه تا پنج سال در نظر گرفته شده است. "

کابینه افغانستان در جلسه اخیر خود پروژه بازسازی قصر دارالامان را که از سوی وزارت شهر سازی به جلسه ارایه گردید مورد تصویب قرارداده و به وزارت امور شهر سازی وظیفه سپرد تا در زمینه بازسازی این قصر اقدامات عملی نماید.

وزارت شهر سازی میگوید به اساس هدایت رئیس جمهور به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، بنیاد آغاخان، یونسکو و شاروالی کابل این وزارت از قبل آماده گی های را برای بازسازی قصر دارالامان اتخاذ کرده است.

پیش از این در حکومت حامد کرزی نیز به شاروالی کابل وظیفه سپرده شده بود تا در بازسازی برخی از آبده های تاریخی به شمول قصر دارالامان در شهر کابل اقدام نماید.

کار ساخت قصر دارالامان در شهر کابل برای نخستین بار در زمان شاه امان الله خان در سال 1302 آغاز گردید و پس از تکمیل شدن نخست برای مرکز سلطنتی و بعداً به حیث تعمیر وزارت دفاع کار گرفته می شد.

در این حال برخی از تاریخ شناسان افغان تاکید دارند که قصر دارالامان باید به شکل سابقه آن بازسازی گردد تا اصالت تاریخی آن حفظ گردد.

حبیب الله رفیع عضو اکادمی علوم و یکی از تاریخ شناسان:

" به همان شکلی که طرح شده بود و نقشه داشت باید اعمار شود زیرا اهمیت تاریخی آن حفظ میشود این بنا که اعمار میشود باید به حیث موزیم افغانستان استفاده شود در این جا نباید ادارات دولتی وجود داشته باشد. "

مسئولان وزارت شهرسازی افغانستان میگویند بخشی از قصر دارالامان پس از بازسازی به مرکز فرهنگی موزیم ملی و بخشی دیگر آن برای تشریفات ریاست جمهوری و پذیرایی از مهمانان خارجی اختصاص داده خواهد شد.

قصر دارالامان که در غرب شهر کابل موقعیت دارد، در اثر جنگ های داخلی به شدت تخریب گردیده است.

تلاش ها برای بازسازی این قصر در حالی آغاز شده است که برخی مردم انتقاد دارند که با وجود سرازیر شدن کمک های هنگفت جامعه جهانی به افغانستان در بیش از یک دهه اخیر به این بنای تاریخی توجه لازم نشده و هنوزهم به مانند یک مخروبه باقی مانده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG