لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

غور: در بعضی ساحات افراد در تلاش غارت آثار باستانی اند


بیستم ماه حوت به تازه گی از سوی ریاست ارگانهای محلی به نام روز "حراست از میراث های فرهنگی" در افغانستان نام گذاری شده است که در اولین جلسه که بمناسبت این روز در غور برگزار شد از وضعیت بد آثار و میراث های فرهنگی سخن گفته شد.

فخرالدی آریاپور رئیس اطلاعات و فرهنگ غور میگوید که در این ولایت دوصد و شصت و دو ساحه باستانی، آبده تاریخی و مناظر طبعیی ثبت و به رسمیت شناخته شده است.

آقای آریاپور می افزاید از مجموع این این آمار دوصد و هفت قلم آن مربوط به آبده های تاریخی میباشد که بیشترین آنها بدلیل نا امنی و عدم همکاری مسئولان امنیتی در حفظ و نگهداری شان، در معرض نا بودی قرار دارند.

به گفته رئیس اطلاعات و فرهنگ غور گزارش های تازه نشان میدهد که اکنون نیز در بعضی از ساحات این ولایت افراد وجود دارند که در تلاش غارت آثار باستانی به گونه بی رحمانه کمربسته اند:

" طوریکه در جریان هستیم در سال های گذشته کندن کاری در همه ولسوالی ها و ساحات جریان داشت اما در سال جاری افراد از خارج ولایت آمده اند و گروهای بیست و سی نفری را استخدام کردن و مصروف کندن کاری هستند که یک خطر بسیار بزرگ است و در این باره اقدام هم نشده با آنکه ما بارها این مسئله با نیرو های امنتی در جریان گذاشتیم. "

رئیس اطلاعات و فرهنگ غور از مقامات امنیتی، جوانان و فرهنگیان غوری میخواهد تا در حفظ داشته های فرهنگی این ولایت که حویت مردم افغانستان و مخصوصاً غوری ها را در جهان به نمایش می گذارند، آنها را همکاری نمایند:

" ما از تمام فرهنگیان و جوانان و نیروهای امنیتی خود میخواهیم که میراث های فرهنگی داشته یک نفر نیست مال تمام مردم افغانستان است و باید برای حفظ و نگهداری شان تمام ما همکاری کنیم و از این وضعیت آنها را نجات دهیم. "

از سوی هم غلام ناصر خاضع والی غور نیز میراث های فرهنگی و آثار باستانی را یکی از سرمایه های بزرگ ملی در کشور عنوان نمود که حفظ و مراقبت آنها را وظیفه هر شهروند مخصوصاً مقامات حکومتی دانست.

والی غور وعده سپرد که بزود ترین وقت اقدامات جدی را برای جلوگیری از تخریب و همچنان قاچاق آثار باستانی در این ولایت روی دست خواهد گرفت:

قانون برای سارقین و قاچاق آثار باستانی عین قاچاق مواد مخدر بسیار شرایط سخت وضع کرده که باید برخورد جدی شود و ما هم در آینده برای نیروهای امنیتی دستور عمل کردهای جدی را در برابر این افراد خواهم داد.

با آنکه دلایل خطر نابودی آثار باستانی در این ولایت ضمن کمبود پرسونل برای حفظ نگهداری آنها، نا امنی و کندن کاری های خود سرانه در چند سال اخیر گفته شده است.

اما مقامات امنیتی حدوداً یک ماه قبل گفته بودند که هیچ اطلاع را مبنی بر قاچاق آثار و کندن کاری ساحات باستانی دریافت نکرده اند و در صورت چنین چیزی آنها آماده هر نوع اقدام در این باره هستند.

غور در غرب افغانستان یکی از ولایاتیست که بیشترین آبدات تاریخی و ساحات باستانی را دارد و منار جام نیز یکی از آبده های تارخی در این ولایت است که در سال های 2002 و 2003 شامل لست میراث های فرهنگی جهان گردید.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG