لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

عربستان و متحدینش بزرگترین تمرینات نظامی را راه اندازی کردند


در روز آخر تمرینات نظامی در عربستان سعودی که دوازده روز قبل بنام توفان شمال آغاز شده بود، حدود بیست کشور از شرق میانه، افریقا و آسیا اشتراک کرده بودند.

مقامات به خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفتند، رهبران منطقه به شمول، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عمر بشیر رئیس جمهور سودان و نوازشریف صدراعظم پاکستان یکجا با ملک سلمان شاه این کشور از روز آخر این تمرینات دیدن کردند.

مانور نظامی که روز پنجشنبه در شهر حفر الباطن در شمال عربستان سعودی در نزدیکی سرحدات با کویت و عراق، انجام یافت، به گفتۀ مقامات مهمترین و بزرگترین تمرینات در تاریخ این کشور، به شمار می رود.

در جریان اجرای دو ساعت این مانور نظامی، طیارات جنگی، هلیکوپتر ها و تانک ها به حملات پرداختند و عربستان سعودی، آن را یک نمایش از اتحاد منطقوی خوانده است.

ریاض پس از به قدرت رسیدن شاه سلمان به دنبال مرگ شاه عبدالله برادرش، یک سیاست خارجی نسبتاً تهاجمی را در پیش گرفته است. این کشور یک ایتلاف عمدتاً کشور های عرب در مبارزه با شورشیان حوثی در یمن را رهبری می کند، در ایتلاف حملات هوایی به رهبری امریکا بر جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش شرکت کرده و اعزام نیرو های خاص این کشور برای نبرد با داعش در سوریه را پیشنهاد کرده است.

مانور نظامی توفان شمال در حالی صورت می گیرد که تنش ها بین عربستان سعودی و رقیب منطقوی آن ایران که رژیم اسد در سوریه و شورشیان در یمن را حمایت می کند، بالا گرفته است.

اما مقامات عربستان سعودی جزئیات اندک در مورد این تمرینات ارایه کرده اند.

جنرال احمد الاسیری یک جنرال عربستان سعودی در این هفته به خبرنگاران گفت، آنها برای مبارزه با تهدید های تروریستی نه حمله مستقیم علیه ایران، دست به این تمرینات زده اند.

XS
SM
MD
LG