لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

حکومت افغانستان هنوز هم برای آغاز گفتگو های صلح امیدوار است


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

با آنکه طالبان مکرراً گفتگو های صلح را با حکومت افغانستان رد کرده اند اما حکومت افغانستان می گوید هنوز هم بر روند مذاکرات صلح امیدوار است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت، حکومت انتظار دارد که پاکستان، امریکا، چین بر تعهدات شان در روند گفتگو های صلح عمل کنند.

آقای هاشمی می گوید، حکومت افغانستان برای آغاز گفتگو های احتمالی صلح با طالبان تمامی اقدامات را انجام داده و امید دارد این گفتگو ها به زودی در اسلام آباد آغاز شود.

وی گفت:

"امیدواری ما اینست هرچه زودتر روی آن مواردی عمل صورت گیرد که در نشست چهارم چهار جانبه در کابل روی آن فیصله شد. از آن جمله پاکستان نیز در این روند وعده های کرده بود و توقع داریم آن وعده ها عملی شود."

حکومت افغانستان در حالی از آغاز گفتگو های احتمالی با طالبان خوشبین است که پیش از این سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان گفته بود که احتمالاً گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در تاریخ 10 الی 15 ماه مارچ در اسلام آباد آغاز شود اما تا حالا این مذاکرات آغاز نشده است.

از سوی هم شورای عالی صلح حضور امریکا و چین در روند گفتگو های صلح را مثبت می خواند و می گوید، این دو کشور می تواند بالای پاکستان فشار آورده و طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا در این زمینه به رادیو آزادی گفت:

"امیدواری ها زیاد است زیرا امریکا و چین در این پروسه دخیل هستند، و زمانیکه این دو کشور بخواهند بالای پاکستان فشار بیاورند چنانچه سرتاج عزیز گفته بود که رهبران طالبان در پاکستان زنده گی می کنند، پاکستان می تواند طالبان را به میز مذاکره حاضر کند."

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح سال ششم دور شانزدهم شورای ملی به طالبان هشدار داده گفت در برابر آن گروه از طالبان که حاضر به گفتگو های صلح نیستند نیروهای امنیتی خواهند جنگید اما طالبان گفته اند تا زمانیکه شرایط شان پذیرفته نشود به فعالیت های نظامی شان ادامه می دهند.

شورای عالی صلح گفته است گفتگو های صلح پیچیده و سخت است و افغان ها باید انتظار صلح را در مدت زمان محدود نداشته باشند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG