لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

برخوردهای اخیر در امتداد سرحدات افغانستان و تاجکستان


منطقهء کولاب که در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان قرار دارد
منطقهء کولاب که در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان قرار دارد

با فرا رسیدن فصل بهار برخوردها در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان افزایش یافته است. نیروهای افغان نیز به این مناطق بیشتر توجه نموده و کنترول بیشتر آن را در دست گرفته اند.

وضعیت در امتداد سرحدات این دو کشور در حالت تغییر قرارداشته، در جریان برخورد اخیر یک گروه مسلح از داخل افغانستان با نیروهای سرحدی تاجکستان یک افغان و یک تن از پرسونل نیرو های سرحدی تاجکستان کشته شده اند.

غنی عبدلودود کارشناس سیاسی تاجکستان به بخش ترکمنی رادیو آزادی گفته است، یک گروهء قاچاقبران با نیروهای سرحدی تاجکستان برخورد کردند.

غنی عبدلودود می گوید، اما به گفتهء حکومت افغانستان، کمیتهء امنیت ملی تاجکستان این گروه را طالبان خوانده است.

محمد امین مدقق مسوول بخش مشال رادیو آزادی گفته است، به تاریخ پنجم مارچ این برخورد صورت گرفت و نیروهای سرحدی تاجکستان طالبان را به اینسوی دریای آمو عقب راندند.

به گفتهء محمد امین مدقق دراین منطقه تعدادی از جزایر کوچک مورد منازعه وجود دارد و طالبان با هراس از راکت ها و تانک های حکومت افغانستان به یکی از این جزایر فرار کرده بودند که توسط نیروهای سرحدی تاجکستان موقیعت آنها کشف شد و بعد توسط هلیکوپتر مورد بمباردمان قرار گرفتند.

با آنکه تا هنوز معلوم نیست که آیا این گروهء مسلح قاچاقبران بوده اند یا خیر؟ اما گفته می شود که در ترکیب این گروه، قاچاقبران و همچنان طالبان شامل بوده اند.

به گفتهء محمد امین مدقق قاچاقبران همیشه توسط طالبان بدرقه می شوند و زمانیکه از این مناطق می گذرند، امنیت شان را طالبان می گیرند.

غنی عبدلودود کارشناس سیاسی تاجکستان می گوید، در صورت وقوع همچو رویداد ها، برای مقامات تاجکستان مشکل است که با کدام مرجع در جانب مقابل در افغانستان، تماس بگیرند.

به گفتهء غنی عبدلودود در این منطقه ده ها قوماندان وجود دارد که هریک خودشان را منشاً قانون می دانند.

قوای 201 روسیه نیز از سال 1991 به اینسو در تاجکستان مستقر است، اما در ماه جنوری اردوی روسیه اعلان کرد که نیرو هایش را در تاجکستان کاهش می دهد.

بعد از این اعلان در سال گذشته نیروهای روسیه از منطقهء کولاب تاجکستان خارج شدند. سفارت روسیه تایید کرده است که مقامات این کشور در سال 2015چندین بار با نماینده گان تعدادی از قوماندانان طالبان شمال افغانستان در منطقهء کولاب دیدار کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG