لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

وزیری: هر گونه تحرک داعش باعث سرنگونی اش می شود


جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

هر چند وزارت دفاع افغانستان تحرکات پراکندۀ افراد وابسته به گروه داعش را در برخی از ولایت های شمال رد نمی کند، اما می گوید که این گروه هرگز به اهدافش در این کشور دست نخواهد یافت.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت، روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که گروه داعش در ولایت ننگرهار با شکست سنگین مواجه شده و هرگونه فعالیت این گروه در نهایت با سرنگونی افراد آن خواهد انجامید.

وی گفت:

" ما تائید می کنیم که در افغانستان تحرکات داعش است اما خطری را که اینها میخواستند ایجاد کنند و یا چالش بزرگ را برای دولت و قوای مسلح افغان ایجاد کنند اینها نتوانستند، اینها سرکوب شدند و از بین رفتند، من در ولایات شمال هم تحرکات این گروه را تائید می کنم، مگر به آن اندازه نیست که قوای مسلح افغانستان نتوانند با آنها مقابله کنند و آنها را از بین نبرند. مرکز بزرگ شان در ننگرهار بود که تخریب شد و از بین رفت."

آقای وزیری از ولایت های هلمند، فراه، نورستان، ارزگان، زابل، غزنی و برخی از ولسوالی های ننگرهار نام برده می گوید که گروه داعش برای افزایش نفوذ اش در این ولایت ها خیلی تلاش ورزید، اما موفق نشد.

این در حالیست که مقامات قوماندانی امنیه ولایت کندز از آغاز فعالیت های گروه داعش در ولسوالی چهاردره این ولایت خبر داده اند.

جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز در صحبت با رادیوآزادی شمار افراد وابسته به گروه داعش دراین ولسوالی را بیش از 120 تن خوانده است.

اخیراً عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ نیز حضور و فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش را در این ولایت تائید کرده است.

وی که اخیراً برای سرکوب مخالفین مسلح دولت رهبری عملیات نظامی علیه طالبان مسلح را در ولسوالی های زارع و کشنده بلخ بر عهده داشت گفت که در جریان این عملیات نیروهای امنیتی با دو جریان افراطی یعنی طالب و داعش مقابل بودند.

در عین حال خالد پشتون یک عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه نیز روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند از گسترش فعالیت های داعش در کشور ابراز نگرانی کرد، اما گفت که این گروه توان مقاومت در افغانستان را ندارد.

وی افزود:

" در شروع که داعش به وجود آمد آوازه های زیاد وجود داشت که گویا به بعضی مردم در خانه ها معاش می دهند و با سلاح شماری زیاد مردم را به یک شب مسلح می سازند، آن وقت واقعاً قابل تشویش بودند اما وقتی در برخی ولایات با خشونت مردم مواجه شد، نه از نگاه کلتور و فرهنگ آنها را قبول می کردند و نه از شیوه مذهبی برای مردم قابل قبول نبود، حالی آهسته آهسته تشویش ما رفع می شود."

با این همه عتیق الله امرخیل یک تن از کارشناسان افغان از حکومت می خواهد که نباید حضور و تحرکات گروه داعش را در این کشور دست کم گیرد.

وی می گوید که افغانستان کشوریست که با ضعف مدیریت مواجه است از اینرو باید ارگان های امنیتی کشور بیشتر از پیش محتاط باشند.

وی گفت:

" اینکه با طالب میجنگیم مسئله جداگانه است و دوامدار است، اما این پدیده در افغانستان هنوز جدید است، هنوز هم ریشه هایش را ندوانده، اگر یک منطقه را بدست میآورد در آنصورت خیلی خطرناک است. نه تنها برای ما بلکه برای همسایه های طرف شمال ما هم خطرناک ثابت شده می تواند."

این تحلیلگر افغان، از حکومت می خواهد که باید هر چه زودتر یک قطعه مخصوص و آموزش دیده ای کماندو را را ایجاد کند تا از این طریق در نقاط مختلف کشور فعالیت های گروه داعش را تحت تعقیب داشته باشند.

اما مقامات امنیتی افغان پیش از این بارها گفته اند که نیروهای امنیتی افغان در برابر داعش و دیگر مخالفان مسلح دولت به مبارزه شان بگونه جدی ادامه می دهند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG