لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

ثاقب: حضور نماینده واقعی زنان و جامعه مدنی در مذاکرات صلح حتمی است


در حالیکه گفتگو های صلح حکومت افغانستان با مخالفین مسلح که قرار بود در اوایل ماه مارچ آغاز شود، به تعویق افتاده است، شبکه نهاد های جامعه مدنی افغانی برای صلح یا "اکسونپ" روی حضور واقعی زنان و جامعه مدنی در این روند تاکید میکند.

اعضای این شبکه روز سه شنبه در نشست خبری در کابل از سر گیری گفتگو های صلح با مخالفین حکومت را یک امر ضروری دانست و گفتند که حکومت باید استراتیژی جامع را برای پیشبرد این گفتگو ها تدوین و در روشنایی آن عمل نماید.

آنان در این مورد اعلامیه یی را نیز صادر کردند، در بخشی این اعلامیه که توسط حمیرا ثاقب رئیس خبرگزاری زنان به خوانش گرفته شد چنین آمده است:

" با توجه به ساختار مهم و اساسی در شورای عالی صلح، مذاکرات چهار جانبه و تشدید حملات مخالفان دولت و افزایش تلفات افراد ملکی و احتمال افزایش حملات بهاری آنان شبکه نهاد های جامعه مدنی افغان برای صلح در نتیجه یافته ها و پیشنهادات نشست های فوق از سرگیری مذاکرات با مخالفین دولت را یک امر مبرم، لازم و حضور نماینده های واقعی زنان و جامعه مدنی را در روند مذاکرات صلح حتمی میداند. "

وی همچنان گفت که مردم افغانستان باید بدانند که در گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح، چی را در بدل صلح از دست میدهند.

شبکه نهاد های جامعه مدنی افغانی برای صلح یا "اکسونپ" از شورای عالی صلح خواست تا از دست آورد های 15 ساله زنان، آزادی بیان، آزادی های مدنی، و حقوق بشر پاسبانی نموده و قانون اساسی افغانستان بعنوان سند غیر قابل معامله پنداشته شود.

آنان همچنان گفتند که حکومت باید در ساختار شورای عالی صلح افراد را جا گزین کند که بتوانند اعتماد مخالفین مسلح را بدست آورند.

در این حال مولوی عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که در ترکیب جدید این شورا حضور زنان و اعضای جامعه مدنی در نظر گرفته شده و در روند مذاکرات صلح نیز نقش آنان مهم خواهد بود:

" در تشکیل جدید شورای عالی صلح زنان در سمت معاونیت و مشاورت وجود دارند و فوق العاده مشارکت خانم ها رعایت شده است و نقش جامعه مدنی همچنان، آنها هم میتوانند آزادانه در مذاکرات شرکت کنند و دیدگاه های خود را با طرف مقابل شریک سازند. "

قبل از این نیز عدم حضور زنان و فعالان مدنی در چهار دور نشست های گروه هماهنگی در باره صلح با عکس العمل های اعضای شبکه زنان افغان و نهاد های جامعه مدنی روبرو شده است.

با آنکه مشخص نیست که آیا طالبان مسلح با حکومت افغانستان روی میز مذاکرات صلح حاضر خواهند شد یا نه، اما حکومت بر صلح تاکید میکند و میگوید که مذاکرات با طالبان در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG