لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

برمک: برای مبارزه با حوادث طبیعی آماده گی داریم


ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث
ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث می گوید که از اثر بارنده گی های روز چهار شنبه در 33 ولایت کشور خساره وارد نشده است و برای حوادث احتمالی آماده گی کامل دارند.

آقای برمک به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که تدابیر شدید برای حوادث روی دست گرفته شده و تلاش می شود که حوادث خسارات هنگفت در قبال نداشته باشد:

وی گفت:

"آماده گی ها در مجموع در سرتاسر افغانستان از آدرس وزارت ما گرفته شده است، آخرین گزارش که از 33 ولایت افغانستان بدون کابل برای ما رسیده است کدام حادثه تا حالا گزارش داده نشده است."

از سوی هم مسئولان اداره هوانوردی ملکی افغانستان می ‎گویند، بر اساس معلومات بخش هواشناسی این اداره، احتمال دارد در روزهای آینده بارنده گی شدید توام با توفان در کشور رخ دهد.

قاسم رحیمی سخنگوی این اداره از مردم خواست تا برای بارنده گی های شدید همراه با طوفان، آماده باشند.

وی افزود:

"پیشگویی های اداره هواشناسی ما نشان می دهد که احتمالاً در طول چند روز آینده اکثریت مناطق افغانستان ابری و شاهد بارنده گی شدید خواهد بود این بارنده گی ها جاری شدن سیلاب را نیز در قبال خواهد داشت امیدواری ما اینست که تمامی هموطنان ما و نهاد های موظف برای مبارزه با حوادث آمادگی داشته باشند.

قرار گزارش‌ ها، جبهه‌ های ابر و باران توام با توفان از غرب، شمال‌ غرب و جنوب‌ غرب وارد کشور می‌ شود.

باران توام با طوفان در روز‌های اخیر در بخش‌های از آسیا از جمله هند و پاکستان جان نزدیک به ۴۰ تن را گرفته و زیان‌های مالی نیز بر جای گذاشته است.

از سوی هم عبدالله کندهاری منجم مشهور افغانستان، گفته های اداره جهانی هوا شناسی را رد می کند.

آقای کندهاری این بارنده گی ها را نگران کننده نمی داند و می گوید که افغانستان یک کشور کوهستانی است و از سرعت طوفان در آن کاسته می شود.

وی گفت:

"افغانستان کشور کوهی است و باد های که میاید آنرا آهسته می کند، مردم باید تشویش نداشته باشند به آن سطح که در امریکا و هند تخریب داشته به آن اندازه در افغانستان خطرناک نیست."

بر اساس گزارش ها، بارنده گی وقفه ‌ای در سراسر افغانستان از روز چهارشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

این در حالیست که اداره‌ جهانی هواشناسی از باران توام با طوفان در روزهای آینده در بخش‌های از افغانستان هشدار داده است.

این اداره گفته که از یک هفته به این طرف بخش‌های هند و پاکستان گواه باران‌های شدید بوده‌ و این دگرگونی هوا در روزهای آینده به افغانستان خواهد رسید.

در همین حال، شماری از افغان ها گفته اند که دولت باید اقدامات پیشگیرانه روی دست گیرد تا در صورت وقوع طوفان و بارنده گی های شدید، تلفات و خسارات به مردم وارد نشود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG