لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

موسسات تحصیلی غیر معیاری بر موسسات معیاری تاثیر منفی گذاشته است


فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی افغانستان
فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی افغانستان

در حالیکه صدها اشتراک کننده امتحان کانکور موسسات تحصیلی دولتی افغانستان که بی نتیجه مانده اند مصروف تحصیل در پوهنتون های خصوصی هستند، وزارت تحصیلات عالی به معیاری شدن این مراکز تحصیلی تاکید می کند.

فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی افغانستان روز پنجشنبه حین افتتاح نمایشگاه تحصیلی دوم گفت که برخی از موسسه های تحصیلی غیر معیاری اعتبار تمام موسسات تحصیلی خصوصی را زیر سوال برده است:

" با وجودیکه از طرف برخی پوهنتون های خصوصی سعی به عمل میاید که نقش کارکرد و جایگاه مثبت داشته باشند اما از اینکه برخی از این نهاد ها کارکرد معیاری ندارند بر کارکرد و فعالیت نهاد های معیاری نیز تاثیرات منفی بجا میگذارد و این نکته باعث می گردد که از اعتبار این پوهنتون ها کاسته شود. "

خانم مهمند می گوید که این وزارت موجودیت محصلین خیالی را هم در پوهنتون های خصوصی و موسسه های تحصیلات عالی تقبیح میکند و تلاش می کند تا تمام پوهنتون های خصوصی در افغانستان معیاری شوند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان 120 پوهنتون خصوصی در کنار پوهنتون های دولتی فعالیت دارند.

اما کارشناسان می گویند که بیشترین این پوهنتون ها و مراکز تحصیلی در شهر های بزرگ فعالیت دارند و امیدوارند که فعالیت های آنان گسترش یابد.

مسئولین مرکز نمایشگاه افغانستان می گویند هدف از راه اندازی این نمایشگاه گرد هم آوردن تمام موسسات تحصیلی زیر یک چتر و کاهش مشکلات محصلین است.

عزیز بارکزی رئیس این مرکز می گوید که این نمایشگاه برای سه روز بروی علاقمندان باز خواهد بود و کسانیکه می خواهند در مورد خدمات پوهنتون ها و مراکز خصوصی معلومات بدست آورند باید اینجا مراجعه کنند.

رمضان اسدی مسئول موسسه تحصیلات عالی ابوریحان می گوید که تمام فارغان صنوف دوازده می توانند به این نمایشگاه مراجعه کنند و به سلیقه خود پوهنتون خصوصی خود را انتخاب کند:

" موسسات و پوهنتون های زیادی در اینجا شرکت کرده اند کسانیکه داوطلب هستند که درس بخوانند در موسسات خصوصی بیایند پوهنتون و موسسه که در سطح خود شان است انتخاب کنند. "

مسئولین وزارت معارف افغانستان می گویند که سالانه تعدادی زیادی فارغان صنوف دوازده در پوهنتون های خصوصی و موسسات تحصیلات عالی جذب می شوند و امیدوار هستند که این فعالیت ها گسترش یابد و در بخش تحصیل خدمات معیاری بمیان آید.

کارشناسان هم روی کمیت و کیفیت موسسات تحصیلات عالی و پوهنتون های خصوصی تاکید می کنند و می گویند باید وزارت تحصیلات عالی در این بخش از جدیت لازم کار بگیرد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG