لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

اتحادیهء اروپا با ترکیه در مورد پناهجویان به توافق رسید


بعد از گفتگوهای که حدود یکروز طول کشید و به تاریخ هژدهم مارچ در بروکسل پایان یافت، رهبران اتحادیهء اروپا به دونالد توسک مذاکره کنندهء ارشد و رییس این اتحادیهء صلاحیت امضای تفاهمنامه با ترکیه را درمورد پذیرفتن مهاجرانی که از بحیرهء ایژی (Aegean) به یونان می روند، دادند.

رهبران اتحادیهء اروپا توافق کردند که اگر ترکیه از رسیدن پناهجویان به یونان جلوگیری کند، مساعدت های اقتصادی و امتیازات سیاسی را از این اتحادیه دریافت خواهد کرد. اتحادیهء اروپا توافق کرد که حدود 6 ملیارد یورو را برای جابجا ساختن پناهجویان در اختیار ترکیه قرار داده و پروسهء عضویت ترکیهو برنامهء مسافرت آزاد بدون ویزه با این کشور را سرعت خواهد بخشید.

مقامات می گویند، بر اساس این پلان، اتحادیهء اروپا در بدل هر پناهجوی که به یونان می رسد و واجد شرایط پناهنده گی نبوده و دوباره به ترکیه فرستاده می شود، یک مهاجر سوریایی را خواهد پذیرفت. تعداد مجموعی این افراد 72 هزار تن خواهد بود و در بین کشورهای عضو اتحادیهء اروپا تقسیم خواهند شد.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که حدود 10 روز قبل این برنامه را با احمد دواوود اوغلو صدراعظم ترکیه مطرح کرده بود، روز پنجشنبه هنگام مواصلت به بروکسل به خبرنگاران گفت که نهایی ساختن این توافقنامه کار آسان نخواهد بود، اما همهء اعضای اتحادیهء اروپا خواستار قراردادی اند که رسیدن هزاران پناهجو را روزانه به جزایر یونان، بطی و یا متوقف سازد.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:

"ما در مورد اینکه باید یک عکس العمل مشترک ارایه شود، اطلاع داریم. اگر فرانسه و جرمنی متحد نشوند، یک نیروی پویا برای تحرک اروپایی وجود نخواهد داشت، ما می توانیم بحث های خودرا داشته باشیم، این بحث ها مشروع اند، اما باید متحد شویم تا در همکاری با سایر کشورها یک پاسخ مشترک ارایه کنیم."

در حالیکه این پلان جدید می خواهد حق پناهجوی را حفظ کند، اما مقامات اتحادیهء اروپا بر هدف متوقف ساختن افرادی که می خواهند از طریق بحیره ایژی وارد یونان شوند تاکید می کنند تا به موج پناهجوی نقطهء پایان گذاشته شود.

از آغاز ماه جنوری سال 2015 تا اکنون حدود یک ملیون پناهجو توسط کشتی از ترکیه به یونان و اتحادیهء اروپا داخل شده اند و این تعداد از آغاز سالجاری تا اکنون 132 هزار تن بوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG