لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

کنگره جوانان: در بخش های مختلف باید به جوانان سهم داده شود


کنگره ملی جوانان نواحی و ولسوالی های کابل، از حکومت می خواهد تا در بخش های مختلف به جوانان سهم دهد.

در سال های اخیر جوانان افغان بارها از حکومت خواسته تا در بخش های مختلف و تصمیم گیری های مهم این کشور به آنان نیز سهم دهد.

اعضای کنگره ملی جوانان که متشکل ازجوانان 22 ناحیه و 14 ولسوالی کابل است به روز شنبه در یک نشست خواسته های مشخصی شان را از حکومت مطرح کردند.

آنان می گویند که شماری زیادی از جوانان تعلیم یافته در کنار ناامنی از بیکاری و عدم شمولیت در پُست های دولتی رنج می برند.

اعضای کنگره ملی جوانان از حکومت می خواهد تا از نیروهای جوان در راستای تأمین صلح، حکومتداری خوب و پیشرفت جامعه استفاده موثر نماید.

روح الله سهاک یکتن از مسئولین این کنگره می گوید، در صورتی که حکومت نقش جوانان را در عرصه های مختلف فراموش کند، تأمین امنیت و رشد اقتصادی کشور با تهدید مواجه خواهد شد.

وی گفت:
" این جوانان است که به دلیل بیکاری و غریبی مجبور به ترک کشور شان می شوند، هرگاه برای جوانان در کشور زمینه مساعد شود آنان میتوانند درعرصه های مختلف از جمله فراگیری علم و دانش، تخنیک و امثال امور از جوانان کشورهای پیشرفته جهان سبقت بگیرند. نسل جوان حیثیت ستون فقرات یک کشور را دارد هرگاه پروگرام های دقیق برای شان در نظر گرفته نشود، کشور با مشکلات زیاد و ضایع شدن استعداد های نسل جوان روبرو خواهد شد."

شمایل زارع به نماینده گی از دختران جوان گفت، هر چند مقامات در گذشته تعهد کرده بودند که سهمیه زنان را در ادارات دولتی افزایش خواهند داد، اما هنوز هم در ارگان های امنیتی و ملکی نقش زنان در مقایسه به نیازمندی های آنان خیلی اندک است.

در عین حال کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، می گوید که حکومت در نظر دارد تا در تمام عرصه ها مشارکت جوانان این کشور را افزایش دهد.

وی افزود:

" درخواست های تان را در ارتباط با کار و بار بیآورید تا برای تان کار بدهیم. اما یک موضوع است و آنهم اینکه برای همه در کابل کار داده نمی توانیم، در حال حاضر صد ها بست دولتی در ولایت زابل خالی اند اما کسی برای گرفتن کار به آنجا نمی رود. این کشور به دادن قربانی ها آباد خواهد شد، دولت باز هم حاضر است تا گام به گام زمینه کاری را برای مردم فراهم سازد."

شرکت کننده گان این نشست گفتند که ناامنی در کشور عمده ترین چالشی است که سبب ناملایمات موجود شده و حکومت باید برای تأمین امنیت بکوشد.

آنان تأکید کردند که رهبران حکومت باید به وعده های شان در زمینه فراهم سازی زمینه های کار به جوانان عمل نمایند.

کنگره ملی جوانان در پایان این نشست به شمول رادیوآزادی به برخی از رسانه های که همواره برنامه های موثر برای جوانان داشته اند، تقدیرنامه اعطا کرد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG