لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

پاکستان تعهداتش را که در نشست چهار جانبه سپرده باید عملی کند


شورای عالی صلح افغانستان می گوید، پاکستان باید با حاضر کردن طالبان مسلح به میز مذاکرات صلح، عملی شدن تعهدات اش را به گروه چهار جانبه به اثبات برساند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت ادامه جنگ به نفع طالبان مسلح نخواهد بود.

وی گفت:

"این به اسلام آباد مربوط است که تا چه حد فشار را بر کسانی که به پروسه صلح نمی پیوندند وارد کرده می تواند، در حالی که گروه دیگر از طالبان به رهبری ملا رسول گویا خواهان راه حل سیاسی اند و گروه ملا منصور که به گفته هواداران ملا رسول تحت نظر استخبارات پاکستان قرار دارد، چنانچه پاکستان در نشست چهار جانبه تعهد سپرده بر تعهد اش باقی بماند."

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که گروه طالبان مسلح در اعلامیۀ به مناسبت پایان سال خورشیدی 1394 روی ادامه نبرد و حملات در افغانستان تأکید کرده و از افراد مربوط به این گروه خواسته است تا مناطق بیشتری را تصرف کنند.

در این اعلامیه به نقل از ملا اختر محمد منصور رهبر این گروه آمده که گفته امارات اسلامی بشکل واحد باقی می ماند و پایه های آن روز به روز محکمتر خواهد شد.

در این اعلامیه خطاب به اعضا و هواداران این گروه گفته شده که به تبلیغات ضد گروه طالبان توجه نکرده و به وظایف شان متعهد باقی بمانند.

این در حالیست که حکومت افغانستان پیش از این گفته است که گروه چهار جانبه تلاش می کند تا طالبان مسلح را به گفتگوهای صلح حاضر کند.

بر بنیاد فیصله، آخرین نشست گروه چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین قرار بود گفتگوهای صلح در هفته اول ماه جاری میلادی آغاز شود، اما طالبان مسلح روی پیش شرط های قبلی شان تأکید کرده و حاضر به این گفتگوها نشدند.

با آنهم رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته است که پیش از وقت خواهد بود که گفته شود تلاش ها برای آغاز مذاکرات صلح نتیجه نداده است.

آقای غنی اخیراً گفته است که تأمین صلح در کشور نیازمند حوصله ستراتیژیک است.

از سوی هم مقام های پاکستانی گفته اند آن عده از رهبران طالبان که به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، از آن کشور اخراج خواهند شد.

اما شماری از آگاهان سیاسی می گویند، اظهارات غیر موجه برخی مقام های افغان در ارتباط به صلح، سبب شده تا طالبان مسلح باز هم بخاطر امتیاز گیری ها، موقف جنگی اتخاذ کنند.

محب الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، مردم باید به شکل واقعی شاهد اتخاذ یک موقف واحد برای تأمین صلح از سوی حکومت باشند.

وی گفت:

"در نهایت بین خواسته های مردم افغانستان و بین وضعیت سیاسی و نظامی کشور یک هماهنگی واقعی را باید ایجاد بکنیم تا بتوانیم خواسته های را که ملت می خواهد منحیث حکومت و مخالفین مسلح برای آنان داده بتوانیم و یک انسجام واقعی وجود داشته باشد که تا کنون چنین چیزی وجود ندارد نه در حکومت و در بین مخالفین مسلح که این مسئله سبب ادامه بدبختی مردم افغانستان خواهد شد."

این در حالیست که پیش از این مقام های حکومت افغانستان هشدار داده اند که اگر طالبان مسلح حاضر به گفتگوهای صلح نشوند در برابر آنان از قوه نظامی کار گرفته خواهد شد.

اما در عین حال حکومت وحدت ملی از زمان ایجاد تا کنون تلاش کرده تا طالبان مسلح را به گفتگوهای صلح حاضر کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG