لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

نا امنی و جنگ در کندز، نوروز امسال را بی‌رنگ ساخته است


شماری از باشنده‌گان ولایت کندز در گفتگو با رادیو آزادی گفتند که موجودیت نا امنی‌ها و جنگ نوروز امسال را نسبت به سال‌های گذشته خیلی بی‌رنگ ساخته، چون مردم مانند سال‌های گذشته دل‌گرم نیستند، که به خوشی و فکر آرام این روز را در دامنه کوه پایه‌ها و دشت‌های سرسبز این ولایت تجلیل کنند.

آنان می‌گویند که در سال‌های گذشه در روز نوروز مردم این ولایت با فامیل‌های خود به‌خاطر تجلیل سال نو و رفع خسته‌گی به دشت آبدان و دشت میرعالم می‌رفتند، اما حالا از اثر نا امنی‌های موجود هیچ‌کس نمی‌تواند به فکر آرام و بدون نگرانی از چهار دروازه این شهر بیرون شوند.

چند تن از باشنده‌گان این ولایت در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

" در سال‌های پیش که بود امنیت خوب بود، مردم به خاطر سال نو به دشت آبدان و دیگر جاها می‌رفتند، ولی امنیت خوب نیست کسی هیچ‌جای رفته نمی‌توانند. "

" بیادر سابق امنیت بود و وضعیت اقتصادی مردم هم خوب بود، حالا امنیت خوب نیست مردم بیکار است، بیرون از شهر وضعیت امنیتی خراب است کسی نمی‌تواند به خاطر میله نوروز به دشت بروند. "

" ما نوروز را تجلیل کرده نمی‌توانیم چون امنیت خوب نیست و مردم خیلی پریشان هستند و ما از دولت می‌خواهیم که به امنیت کندز توجه جدی نماید. "

اهالی ولایت کندز از حکومت مرکزی و از مسئولان محلی این ولایت می‌خواهند که در سال 1395 به وضعیت امنیتی این ولایت بیش‌تر توجه نمایند، چون مردم نگران آینده شان هستند که دوباره فاجعه غم انگیز سال گذشته تکرار نشود.

با این حال مسئولان امنیتی ولایت کندز می‌گویند که آنان به هدف برگزاری جشن روز در تمامی ساحاتی تحت کنترول دولت تدابیر جدی امنیتی را اتخاذ کرده اند.

این مسئولان امنیتی اطمینان می‌دهند که مردم می‌توانند بدون کدان نگرانی به خاطر تجلیل نوروز به دشت آبدان و غیره ساحاتی تفریحی این ولایت بروند:

" جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز، به مردم اطیمنان می‌دهم، که ما با تشریک مساعی نیروهای مشترک تدابیر جدی امنیت را اتخاذ کرده ایم، که مردم به فکر آرام میله نوروز را تجلیل بکنند. "

" سمونوال عبدالقادر جیحون مدیر ترافیک کندز، پروسونل ترافیک با کمیسیون مشترک مقام ولایت و قوماندانی امنیه، تمامی جاده‌ها و پیاده روها را پاک نمودیم و تدابیر جدی گرفتیم تا در روز نوروز در جاده‌ها بندش ایجاد نشود. "

باید یاد آور شده، که موجودیت نا امنی و جنگ، مردم این ولایت را از میله و رفتن به دشت‌ها محروم ساخته است و حتی تعدادی زیادی مردم از اثر حضور گسترده مخالفان مسلح حکومت و افراد مسلح غیر مسئول به قراه و قصبات خود نیز رفته نمی‌توانند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG