لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

افغان ها بخاطر مایوسی در مورد آینده، کشور را ترکِ می کنند


ستار تربیون

روزنامه ستار تربیون در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغان ها بخاطر مایوسی در مورد آینده، کشور شان را ترک می کنند.

روزنامه می نویسد، وقتی که بخش اعظم قوای امریکا در سال 2014 افغانستان را ترک نمودند و حکومت اوباما در تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور کمک کرد، انتظار می رفت که بعد از سال ها جنگ و نا بسامانی افغانستان بسمت اتکا بخود حرکت خواهد کرد.

اما افغان ها بر عکس فرار از کشورشان را شروع کردند و تعداد زیاد آنها خاک خود را ترک کردند.

از دست دادن پول و صدها هزار جای کار که در حضور قوای خارجی در این کشور ایجاد شده بود اقتصاد افغانستان را در حالت رکود قرار داد و حکومت ضعیف افغانستان را با دست خالی رها کرد.

در چنین حالت به نوشته روزنامه، خشونت بی پایان همراه با نبود امکانات اقتصادی سبب شده است که افغانها دست به مهاجرت بزنند و امروز افغان ها دومین گروه بزرگ مهاجرین در جهان را تشکیل می دهند.

به نوشته روزنامه، از جمله یک میلیون مهاجر در جهان یک بر چهار آنها افغان می باشند و حتی بعد از آنکه اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که پناهجویان اقتصادی افغان را قبول نخواهد کرد، بازهم این مهاجرت ها ادامه پیدا کرد.

روزنامه همچنان تصاویر مهاجرین افغان را در بعضی کشورهای اروپایی نشر کرده است که در یکی از آنها ده ها افغان در یک کمپ مهاجرین در غرب آتن پایتخت یونان در صف برای گرفتن مواد خوراکی انتظار هستند.

ده نیشن

روزنامه ده نیشن چاپ پاکستان در شماره اخیر خود می نویسد، مقامات افغان تصدیق می کنند که طالبان در موسسات دولتی این کشور رخنه کرده اند.

روزنامه به سخنان احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب اشاره می کند که گفته است، مخالفین مسلح در موسسات مهم دولتی از جمله ادارات امنیتی و شبکه اجتماعی رخنه کرده و به کمک رخنه کننده گان می توانند به آسانی خود را به اهداف که می خواهند مورد حملهقرار بدهند، برسانند.

روزنامه همچنان می نویسد که مقامات افغان اکنون به این باوراند که تکیه بر پاکستان برای رسیدن به صلح در افغانستان اشتباه بوده است.

روزنامه در این رابطه سخنان وزیر داخله سابق افغانستان عمر داوود زی را اقتباس آورده است که می گوید، پاکستان در برنامه صلح افغانستان در پی منافع خود می باشد.

XS
SM
MD
LG