لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

اوچقون: اظهارات ضد و نقیض پروسه صلح را خدشه دار می سازد


عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

پس از مطرح شدن برخی اظهارات ضد و نقیض از سوی شماری از مقام های حکومتی در پیوند به چگونگی پروسه صلح، شورای عالی صلح افغانستان روی هماهنگی و موقف واحد در این خصوص، تأکید می کند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مقامات حکومت افغانستان باید بجای بد بینی مردم را نسبت به این پروسه امیدوار بسازند.

به باور وی، اظهارات ضد و نقیض مقامات سبب خواهد شد تا پروسه صلح خدشه دار گردد.

وی گفت:

"برخی از مقامات افغان اظهار نظر در مورد منفی بودن نتایج پروسه صلح می کنند و ما امیدوار هستیم که از همچو اظهار نظر های که پروسه صلح را خدشه دار می سازد خود داری بکنند زیرا ما در یک شرایط بسیار حساس و نازک قرار داریم، بدون گفتمان سیاسی خشونت و جنگ افغانستان پایان پیدا نمی کند. از مقامات دولت یگانه خواست ما اینست که انعطاف داشته باشند، برای مردم روحیه و اطمینان بدهند، ایجاب می کند که دولتمردان ما در هماهنگی با شورای عالی صلح از طریق دیالوگ آماده گی و همکاری داشته باشند."

آقای اوچقون می گوید که در چند سال گذشته نبود هماهنگی و اظهارات ضد و نقیض دولتمردان باعث افزایش تنش ها در افغانستان و منطقه شده است.

به تازه گی احمد ضیاء مسعود، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب اظهار داشته است که طالبان به صلح باورمند نیستند و می خواهند به کشتار مردم همچنان ادامه دهند.

احمد ضیاء مسعود، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب اظهار داشته که طالبان به صلح باورمند نیستند.
احمد ضیاء مسعود، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب اظهار داشته که طالبان به صلح باورمند نیستند.

آقای مسعود که روز یکشنبه در یک نشستِ که به مناسبت تجلیل از نوروز در ولایت پنجشیر برگزار شده بود صحبت می کرد گفت که قبل از گفتگوهای صلح باید مخالفین مسلح تضعیف شوند و قدرت دفاعی نیروهای امنیتی افغان بلند برده شود.

وی همچنان بار دیگر روی ایجاد شورای مجاهدین در کنار نیروهای امنیتی برای دفاع از کشور تأکید کرده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت، در همین روز در یک مراسم جداگانه به مناسبت نوروز در شهر مزارشریف گفت که از پروسه ملی صلح حمایت می کند.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی بارها روی تلاش های حکومت برای آوردن صلح و پیوستن طالبان مسلح به این پروسه تأکید کرده است.

در همین حال نذیر احمدزی معاون دوم پیشین ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت که مقامات حکومت باید با در نظر داشت منافع ملی از ابراز نظر های غیر مسئولانه خود داری کنند.

من از تمام رهبران خود تقاضا می کنم که منافع ملی را از منافع شخصی شان مهمتر بدانند.
من از تمام رهبران خود تقاضا می کنم که منافع ملی را از منافع شخصی شان مهمتر بدانند.

وی افزود:

"ملت افغان صلح می خواهد و ما طرفدار ادامه جنگ در کشور نیستیم. من از تمام رهبران خود که در داخل نظام هستند و رشد کرده اند تقاضا می کنم که در مورد صلح این گونه دروازه ها را مسدود نکنند، منافع ملی را از منافع شخصی شان مهمتر بدانند."

با این همه برخی از کارشناسان افغان می گویند که برخی ها در داخل نظام مخالف پیشرفت پروسه صلح هستند.

محمد یوسف امین ځاځی یک تن از این کارشناسان می گوید:

"فقط قدرت سیاسی را در افغانستان می خواهند که در قبضه خود داشته باشند و از یک طبقه بسیار خاص و بخاطر تشویق آنها که گویا ما از منافع شما دفاع می کنیم و ما از دستآورد های شما که چور و چپاول کردید دفاع می کنیم، چنین ابراز نظر می کنند، تیکه داران جهاد و مقاومت، اقوام و تنظیم ها حتی مانع یک حکومتداری خوب شده اند."

آقای ځاځی همچنان تأکید کرد که اظهارات ضد و نقیض در رابطه به پروسه صلح با توجه به وضعیت حساس کشور خیلی زیانبار بوده و مقامات حکومتی باید به جای تبلیغات سیاسی با شورای عالی صلح همکاری نمایند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG